Extra aflevering: Yoram Schwarz

Jeroen: Welkom bij een nieuwe aflevering van Leaders in Finance. Dit is een extra aflevering over de Corona crisis. We zitten er nog steeds middenin. We hebben al recent gesproken met Yoram Schwarz, de CEO van Movir. Leuk, Yoram, om je weer te spreken!

Yoram: Ja, zeker. Insgelijks, Jeroen! 

CEO van Movir, Yoram Schwarz tijdens de opname achter glas vanwege Corona

Jeroen: De aanleiding is natuurlijk wel wat minder leuk; de crisis. En de reden dat wij jou gevraagd hebben om nog een keer met ons in gesprek te gaan, specifiek hierover, is natuurlijk Movir. Jullie zijn sterk vertegenwoordigd in de gezondheidszorg, daar zijn we erg nieuwsgierig naar. Voordat we daar naartoe gaan zou ik je willen vragen: Ik kom hier in een vrijwel leeg kantoor binnen, is dat ook de situatie? Werkt er echt bijna niemand meer hier op kantoor?

Yoram: Ja, dat klopt. Wij zijn eigenlijk van de ene op de andere dag – alsof er een lichtschakel omgegaan is – overgeschakeld naar volledig thuis werken. En afgezien van een paar mensen die nog wat printen, het pand bewaken en wat klein onderhoud doen werkt iedereen bij ons thuis en houden we kantoor vanuit de huiskamer.

Jeroen: Ik sprak recent Chris Buijink, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken. Hij zei “Ik vind het eigenlijk best wel zwaar om steeds voor het scherm en aan de telefoon te zitten en geen mens te ontmoeten”. Ervaar jij dat ook zo?

Yoram: Ja, het is een beetje tweeledig. Aan de ene kant zijn het lange dagen, want je bent voortdurend aan het bellen en aan het bellen en in contact. En wat ik het zwaarst vind is dat de 30 seconden van mijn achterkamer naar mijn voorkamer net iets te weinig reistijd is om je hoofd weer leeg te maken. Ik moet zeggen dat ik wel persoonlijk vrij snel gezegd heb “Dit ga ik niet de hele dag zo volhouden”. Dus er staan echt wel harde blokken om vooral naar buiten te gaan en te bewegen om leeg te spoelen. Dat heb ik echt nodig. Als ik dat niet doe, dan is het pittig. En ik merk ook bij onze medewerkers; iedereen doet dat. Je moet gewoon in beweging blijven. Want lange dagen, dan ben je ‘s avonds afgedraaid en je zit aan je tafel met hoofdpijn.

Jeroen: Als je kijkt naar je collega’s, er wordt ongetwijfeld thuis gewerkt, is dat tot nu toe goed bevallen?

Yoram: Het wisselt een beetje, ik denk dat in de algemene zin iedereen zijn manier vindt om daarmee om te gaan en gaat het echt wonderbaarlijk goed. Ik ben echt heel trots hoe wij als bedrijf in staat zijn om door te draaien, ondanks dat iedereen van de ene op de andere dag thuis werkt. Wat je wel merkt is dat sommige mensen gewoon echt twee banen hebben. Kinderen thuis vraagt gewoon onderhoud. Aan klein en groot moet lesgegeven worden. Dus je hebt je eigen baan en je hebt je baan daarnaast met de kinderen. Sinds deze week hebben we natuurlijk dat de kinderopvang en de basisscholen weer opengaan, dat gaat iets meer ruimte geven. Maar met name bij jonge gezinnen merk je dat mensen het echt zwaar hebben. En mensen die alleen zijn. Dat is ook pittig. Dus wat we over de hele lijn zien is dat mensen hun weg vinden, het werk gaat door. Movir is natuurlijk een bedrijf dat veel in contact staat met veel organisaties, dus de interactie gaat goed. Wat voorheen allemaal niet digitaal kon, kan nu van de ene op de andere dag toch digitaal. Denk maar aan arbeidsdeskundige onderzoeken, denk maar aan psychologische gesprekken. Maar er zijn mensen die gewoon vandaag de dag ook een privésituatie te runnen hebben. En dat is balanceren.

Jeroen: Waren jullie op een manier voorbereid op zoiets als wat er nu gaande is?

Yoram: Misschien is het een beetje mazzel, maar we waren ontzettend hard aan het digitaliseren. Vorige keer al besproken, maar we waren reeds bezig met het moderniseren van dit bedrijf en eigenlijk waren we de laatste punten aan het zetten om alles wat op papier ging eruit te halen. En door het samenlopen van omstandigheden, precies in het weekend dat we omgingen, hadden we de laatste componenten gedigitaliseerd. Dus op dat opzicht waren we klaar om ook thuis te kunnen werken, we hebben wel nog wat aanpassingen gedaan. Maar dat is wat anders dan een mentale kant en dat is in één keer heel erg wennen.

Jeroen: En jullie klanten, wat horen jullie allemaal van jullie klanten terug naar aanleiding van Corona?

Yoram: Dat wisselt heel erg. We zijn natuurlijk in verschillende doelgroepen actief. In de medische wereld zijn we actief, onder zakelijke professionals zijn we actief, we zijn onder ondernemers actief. Als je gewoon de media volgt, zie je er variëteit in. Het is misschien wel leuk om ze zo nog even te doorlopen wat daarin speelt. Maar de ondernemers zijn heel erg bezig met overleven en “Hoe zorg ik ervoor dat ik financieel gezond blijf?” In de zakelijke professionals speelt het heel erg per beroepsgroep en de medische sector is voor een deel aan het overleven want die zijn gewoon heel hard aan het werken om in een bepaalde zin het land hier doorheen te trekken. En het andere deel van de medische sector heeft weinig aanloop op dit moment, omdat ze niet mochten werken voor een lange periode. Dus wat je merkt is dat er veel dynamiek omheen zit, het is heel erg psychisch een pittige periode voor mensen. Maar er zijn ook heel veel mensen die hier heel veel kansen in zien. Dus als je bijvoorbeeld kijkt naar de medici, wat wij terugkrijgen is dat mensen echt de handen uit de mouwen steken en denken “Ik kan hier iets doen”. Dus op basis van ideologie en moraal gewoon nu aan de bedden staan en aan de IC staan en denken “Wij gaan helpen”. Dat is toch een andere motivatie dan het ervaren van druk of van heel veel regels. Dus dat is heel mooi. En we zien ook zakelijke professionals die zeggen “Dit is het moment om mijn businessmodel echt totaal te veranderen” en dan plotseling meer business creëren. Dat zijn mooie dingen die we terugzien. Maar tegelijkertijd hebben heel veel mensen ook financiële problemen.

Jeroen: Jullie zijn primair een verzekeraar. Wat voor impact heeft dat op jullie verzekeringen die jullie aanbieden? Zie je daar nu al iets van of nog niet?

Yoram: Ook dat wisselt per doelgroep. Als je kijkt naar de zakelijke kant en de ondernemerskant, daar hebben we in eerste instantie veel mensen gezien die zich echt zorgen maken over hun financiële situatie. Kort nadat het begon zijn we proactief begonnen om mensen daarmee te helpen. Dus dat betekent betalingsregelingen, als je in je inkomsten veranderingen hebt kunnen we daarin meedenken. Dat doen we niet alleen, dat doen we ook met de intermediairs. Maar dat was eigenlijk echt de eerste fase, dus de acute zorg over mijn inkomsten. En wat we daaromheen ook doen is – het is best wel een stapeling van al je financiële middelen – het helpen met financiële scans. Want je krijgt rust in je hoofd als je ook weet hoe je er financieel bij zit. Dus daarin hebben we enorm geholpen. En wat we nu eigenlijk doen is dat we zien dat mensen proberen door te evolueren, we doen best veel onderzoeken. Dan merk je gewoon dat 90% van de mensen thuiszit en zorgen heeft, 5% gebruikt momentum en 60-70% is aan het zoeken “Hoe kan ik dit moment gebruiken om me te veranderen?” Dus wij kiezen ervoor om workshops te houden waar mensen in groepen van 20 virtueel werken aan hun businesscanvas, we volgen ondernemers ter inspiratie voor anderen en tonen dat ook. En daarnaast bieden we een stukje psychische hulp daar waar het nodig is, dus we bieden coaches aan. Zeker in de zakelijke hoek merk je dat de eerste fase misschien heel erg zit van “Wat betekent dit financieel voor mij?” en de tweede fase is “Maar ik ben een ondernemer in hart en nieren, dus ik ga ook dit moment aangrijpen om stappen vooruit te zetten”. Wij proberen ze daar zo goed mogelijk bij te helpen en met name in dat omschakelen. Maar dat gaat altijd gecombineerd met rust op je financiële domein, inzicht en vervolgens van daaruit doorschakelen. Dus dat is een beetje die hoek wat we aan het doen zijn en dat zie je dus ook terug in welke vragen we krijgen vanuit onze verzekerden.

Jeroen: En specifiek inzoomend op één van die drie groepen; de medische professionals of de mensen die in de gezondheidszorg werken. Heb je daar nog iets meer over te zeggen? Want jullie zijn de grootste arbeidsongeschiktheidsverzekeraar begreep ik van de vorige aflevering, als ik het goed onthouden heb.

Yoram: Ja.

Jeroen: Heb je daar nog specifieke dingen over die je kan delen? Want dat is natuurlijk extreem interessant.

Yoram: Het is daar fysiek en psychisch zwaar op dit moment. En dat geldt niet voor alle medici, maar zeker voor de medici die in de frontlinie staan. We zien natuurlijk elke dag de frontlinieberichten op de NPO. Wij zijn ervoor om iemand op lange termijn te helpen zodat hij zijn werk kan blijven doen, want er is niemand die zit te wachten om arbeidsongeschikt te geraken. Dus wat wij doen is dat we proberen zo goed mogelijk met de sector samen daar te helpen. We krijgen echt veel berichten van mensen die zeggen “Ik kan een bijdrage leveren, ik vind het zwaar en tegelijkertijd kijk ik ook weer uit naar momenten waar ik rust heb. Maar ik voel daarna ook de morele verplichting om ook het werk dat blijven liggen is ook verder te helpen”. En dat is echt een heel mooi motief. Maar waar wij naar kijken is: Wij zijn niet van de korte termijn, dus we gaan nu niet massaal mondkapjes maken, maar we zorgen er wel bijvoorbeeld voor dat er psychologen zijn zodat als je een lange dag gehad hebt, dat je kan debriefen. Want je moet soms even ontluchten. Je bent op zoek naar concrete handvatten hoe je daarmee om moet gaan. We starten deze week een initiatief met de ziekenhuizen in Brabant om gezonde koelkasten neer te zetten; healthy fridges. Als je lang aan het werk bent is voedsel belangrijk. Je kan de hele snackbar leegtrekken, maar dat is niet een heel goed idee. We kijken of we ook gezond voedsel kunnen neerzetten en op die manier proberen we dus op lange termijn te ondersteunen. En waar we nu eigenlijk de volgende fase aan het ingaan zijn is dat we met specialisten uit het veld; dus de medici zelf, de federaties in die hoek, maar ook met onze eigen providers, dus coachingsbureaus, begeleiders van NaStress, onze eigen medewerkers een soort dialoogmodel hebben opgestart voor de zorg-challenge. Zodat we kunnen kijken “Wat zouden we kunnen doen als deze fase geweest is om weer vooruit te kunnen gaan?” En dat is echt heel erg leuk, dat is een vrij intensief proces. Maar daar komen best wel verrassende dingen uit. We hebben digitale wandelingen, wandelingen met een coach worden gecreëerd. De Praatpoli is nu een ontwikkeling waar mensen gewoon met elkaar in gesprek kunnen gaan. Ik denk dat dat de componenten zijn waar je mensen gewoon echt mee kan helpen en wat ook heel dichtbij ons vak staat.

Jeroen: Heb je in deze tijden ook nog nieuwe klanten?

Yoram: Ja, ik denk wel dat je merkt dat mensen vandaag bezig zijn met het ‘nu’. En ‘nu’ is “Wat heb ik nu? Hoe kan ik dat regelen?” Wat je wel merkt is een toenemende vraag van mensen die zeggen “Er kan mij iets overkomen, hoe kan ik daar voor mezelf dingen regelen?” Dus we zien wel een aanloop van klanten en met name in eerste instantie vooral in de oriëntatiefase van “Wat kan ik regelen? Wat vind ik belangrijk?” En we zijn druk bezig om daar klanten in te helpen.

Jeroen: En tot slot van mijn kant een soort van challenge: Movir heeft een paar honderd medewerkers. Zou het ook helemaal digitaal kunnen blijven, voor altijd? Of moet je toch dit fysieke kantoor hebben? Is het misschien een idee dat je zegt “Misschien worden we als bedrijf wel 100% digitaal?”

Yoram: Dat is iets persoonlijk, denk ik. Ik denk dat we uiteindelijk teruggaan naar een vorm van fysiek. Wel meer digitaal dan we waren, maar het werk dat wij doen is mensenwerk. En dat betekent elkaar in de ogen kijken en dat betekent zien hoe het met iemand gaat, met de medische kant, hoe het met iemand gaat. En ik weet niet hoe het jou bevalt, ik kan heel lang naar een beeldscherm turen, maar op een gegeven moment wordt het een soort zwart scherm en je wil elkaar echt gewoon zien. En dat is nog wat anders dan fysiek contact, maar gewoon zien, om een goed gesprek te kunnen voeren en een paar spades diper te gaan. Ik geloof dat dat de kern is van wat wij doen. Dat is ook de manier om mensen te helpen herstellen en terug te laten keren in het arbeidsproces. Dus zullen we dat fysiek gaan doen. Maar 100% fysiek, ik denk dat die tijd niet meer zo blijft. Ik denk dat we een stuk veel meer digitaal gaan doen, waardoor we ook veel meer snelheid met elkaar kunnen maken.

Jeroen: Zijn er nog Corona-gerelateerde zaken waarvan jij zegt “Dat zou ik hier ook nog graag willen bespreken?”

Yoram: Nee, ik denk dat het laatste wat ik misschien nog zou willen zeggen is als bedrijf past ook een vorm van pas op de plaats. Uiteindelijk gebeurt het werk in de medische sector en wij proberen dat te ondersteunen en de zakelijke professional en de ondernemer is dagdagelijks bezig met zijn businessmodel te doen. Wij ondersteunen zo goed als we kunnen, maar daar gebeurt het. En ik denk dat dat altijd de rol is die wij hebben. Ik denk dat we ons daar heel erg bewust van zijn.

Jeroen: Helder. Dat is een mooie bescheiden noot op het einde van deze extra aflevering. Ik wil jou heel hartelijk danken voor je tijd wederom. Het is interessant om te horen hoe jullie dit doen. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat verder gaat lopen en ik ben uiteraard ook benieuwd hoe de crisis zelf zich gaat ontwikkelen. Mochten luisteraars meer willen weten over Yoram Schwarz zelf, dan is er een reguliere aflevering waar wij heel uitgebreid met elkaar gesproken hebben over jou en jouw beweegredenen in je leven en in je carrière. Dus daar zou ik zeker ook naar willen verwijzen en nogmaals voor nu heel erg bedankt! Het was ietwat onwennig op grote afstand, maar toch leuk dat we elkaar wel op grote afstand in persoon hebben kunnen spreken. Dank daarvoor!

Yoram: Dankjewel, Jeroen!

Jeroen: Dit was Leaders in Finance. Ik vind het belangrijk om te zeggen, deze podcast zou er niet zijn zonder onze partners: Interim Valley, FG Lawyers en Bizcuit.

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten