#8: Hessel Kuik

Intro

Dit is Leaders in Finance: een podcast waarin ik op zoek ga naar de mensen achter het succes. Ik praat met leiders van nu en later over hun drijfveren, carrière en privéleven. Waarom? Omdat er meer gesproken moet worden in de financiële sector.

Net na de aflevering een foto met Hessel Kuik

Interview met Hessel Kuik
 
Jeroen: Deze aflevering is met Hessel Kuik, CEO en eigenaar van Bizcuit. We kennen elkaar, Hessel. Leuk om hier bij jou te gast te zijn. Ik zat nog te denken vanochtend “Hoe kennen we elkaar nu eigenlijk precies?

Hessel: Ik denk al ietsje meer dan een jaar, toen jij nog bij Funding Circle als CEO werkzaam was. Toen hebben we elkaar ontmoet bij een event waar we allebei spreker waren. En we hebben een leuk gesprek gehad, ook bij de borrel. En vervolgens hebben we met elkaar afgesproken om verder te praten over de mogelijkheden om een samenwerking aan te gaan tussen Funding Circle en Bizcuit. Jij bent inmiddels weg, maar we hebben daar nog steeds hele leuke gesprekken. Dus daar vandaan.

Jeroen: Leuk! Ik vind het heel belangrijk om te zeggen dat Bizcuit sponsor is en met name ook benadrukken dat wij daar heel blij mee zijn, met die sponsoring. En tegelijkertijd dat we de redactionele onafhankelijkheid volledig waarborgen, dus ik kan vragen en zeggen wat ik wil vandaag, gelukkig. Dat is belangrijk voor ons. En ik zou Hessel zeker ook uitgenodigd hebben als hij geen sponsor was. En ik denk dat iemand die ik op LinkedIn zag dat heel mooi verwoord heeft over jou: “Hessel heb ik leren kennen als één van de meest getalenteerde mensen als het gaat over ontwikkeling in Fintech. Met zijn bedrijf Minox en Bizcuit heeft hij de meest vooruitstrevende boekhoudsoftware. Opmerkelijk is zijn drive om andere Fintechs met elkaar te verbinden. MKB-ondernemers in Nederland worden zo echt bediend bij het verbeteren van de organisaties”. Dat is een mooie quote, toch?

Hessel: Ja, absoluut! Mooi als iemand dat over je zegt.

Jeroen: Ja, dat vond ik ook wel prachtig. Die moesten we hier wel benoemen. Voordat we gaan beginnen, wil ik nog even wat vertellen over jou qua achtergrond, maar ook over jouw bedrijven. En dat is ontzettend interessant. Het is wel wat lang geworden, moet ik toegeven. Maar ik denk dat het heel veel haakjes biedt voor ons gesprek. Dus here we go:

Nadat Hessel zijn gymnasium in Hilversum had afgerond, is hij in Groningen gaan studeren. Daar was hij zeer actief. Naast een actief lidmaatschap van een studentenvereniging ontplooide hij onder andere activiteiten bij AIESEC en The Model United Nations en wellicht het belangrijkste: hij rondde zijn universitaire opleiding Industrial Engineering and Management Science succesvol af. Tech en Finance zijn de twee rode draden door zijn carrière. Zo behaalde hij de postdoctorale titel van Certified Management Accountant (CMA) en deed hij een Executive Master of Finance and Control. Na een stage bij ABN AMRO, deed hij 10 jaar werkervaring op bij Protiviti Consulting en bij Accenture waar hij het tot Senior Manager schopte. Daarna werd hij ondernemer en hoe dat precies gelopen is, gaan we ongetwijfeld zo meteen horen. En dan nog kort iets over Bizcuit: 

Bizcuit is naar eigen zeggen uniek in Nederland, omdat ze naast de banken als één van de weinigen de uitgebreide PSD2 vergunning hebben. Zoals de meeste luisteraars zullen weten, PSD staat voor de Payment Services Directive en is de nieuwe Europese wetgeving rondom de uitwisseling van gegevens en betalingen met banken. 

Mooie inleiding, Hessel, denk ik?

Hessel: Ja, dankjewel.

Jeroen: Kan jij iets vertellen over wie nou eigenlijk precies jouw klanten zijn?

Hessel: Ja, onze klanten van Bizcuit zijn ondernemers. Het doel van Bizcuit is het leven van de ondernemer makkelijker te maken. We hebben veel ervaring met de markt vanuit het boekhoudpakket wat we ook hebben binnen de Bizcuit-groep. En we hebben gezien dat de ondernemers eigenlijk niet heel goed bediend werden door de spelers in de markt. Bijvoorbeeld door de boekhoudpakketten en ook door de banken. En wij hebben een oplossing ontwikkeld om die ondernemer echt te bedienen en het mogelijk te maken in één app alle dagelijkse zaken te regelen rondom finance en financiële zaken.

Jeroen: Het kwam al een paar keer voorbij dat je met partners samenwerkt. Hoe moet ik dat zien, want ik weet van de samenwerking met Funding Circle of de potentiële samenwerking daarmee. Maar met wat voor soort partners werk je samen en wat doe je precies met hen?

Hessel: Dat is een goede vraag. Dat is best wel divers. We werken samen met andere softwareleveranciers, bijvoorbeeld met boekhoudpakketten om hun klanten gebruik te laten maken van de betaaldiensten die wij aanbieden. Dat betekent dat de klanten ook vanuit ons platform de banktransacties kunnen delen met het boekhoudpakket of ERP. We werken samen met salarispakketten, die salarissen moeten natuurlijk betaald worden en de betaallogistiek voor die ondernemer kan allemaal via de Bizcuit-app verlopen. Dus de salarisbadge, de loonbelastingen en ook de betalingen vanuit het boekhoudpakket kunnen allemaal vanuit die ene app door de ondernemer afgehandeld worden en bij de bank geïnitieerd worden. Dus dat zijn de softwarepakketten. We werken ook veel samen met accountants en administratiekantoren. Zij kunnen ook met deze technologie helpen om het leven van hun klanten makkelijker te maken – dus weer van die ondernemer – en ook van zichzelf. Want met deze oplossing wordt bijvoorbeeld de aanlevering van facturen, van bonnen en van banktransacties veel makkelijker. De ondernemer kan ook binnenkort zelf factureren in de app. En als je inkoop, verkoop en bank digitaal aangeleverd krijgt, en ook niet alleen in de kwartaalpiek maar gedurende het hele kwartaal, dan wordt het leven van de accountant ook makkelijker en kan je waarde toevoegen voor jouw klanten. We werken ook samen met partijen die ook proposities gericht hebben op de ondernemer. Als ik ondernemer zeg, is dat een ZZP’er, maar ook MKB. Funding Circle is een mooi voorbeeld; financiering voor het MKB. Maar je kan ook denken aan bijvoorbeeld verzekeringen, een leaseauto of andere vorm van mobiliteit, invoice facturing. Dat soort diensten willen we ook aanbieden via het Bizcuit platform. En de laatste categorie van partners zijn ook banken. We willen graag samenwerken met banken. Wij bieden met onze oplossing de mogelijkheid om je bankrekening te superchargen. Dus je krijgt veel meer mogelijkheden, dat werkt binnenkort met alle banken. En dat gaat nu al met alle grootbanken in Nederland. Wij zouden graag samen met de banken optrekken om dat aan te bieden en daar hebben we ook gesprekken over.

Jeroen: In een eerdere aflevering hadden we Ali van Bunq. Daar werken jullie ook mee samen, kan je iets zeggen over die samenwerking?

Hessel: Ja, wij zijn een Bunq-app. Dus we werken al heel lang samen met Bunq. De integratie met Bunq is eigenlijk de mooiste bankintegratie die je kan maken. Bunq is ook echt een tech-platform en maakt uitwisselingen van rekeninginformatie en betaalopdrachten ook in realtime mogelijk. Dus dat is ook al jaren onze showcase. Het is fijn om met hen samen te werken, het is een mooie oplossing en we zien ook dat klanten naar Bunq toe gaan omdat ze daar gebruik van willen maken. En het leuke is, het werkt al heel lang. Ook voordat PSD2 van kracht was, voordat wij de vergunning hadden, was Bunq al in de markt met deze mogelijkheden. Het is dus echt een vooruitstrevende partij.

Jeroen: Kan je een paar getallen noemen van Bizcuit? Bijvoorbeeld hoeveel mensen hier werken of andere getallen die je kan delen?

Hessel: Ja, we zijn met ongeveer twintig mensen hier in de organisatie. Dat groeit op dit moment per maand met één of twee. Ook met diverse nieuwe functies, zoals die van CDD-agent; de Customer Due Diligence agent. Wij zijn ook een financiële instelling, dus dat brengt een aantal nieuwe processen met zich mee. We hebben ruim duizend gebruikers op dit moment. Maar we zien dat zelf nog als een pilotgroep als het ware, omdat de groei nog echt moet gaan starten. We zijn nu beschikbaar in de markt voor een beperkte groep. En vanaf maart willen we breder uitrollen.

Jeroen: Mooi. Als je kijkt naar de cultuur van Bizcuit, dan lees ik op jullie website dat jullie ook “een gezonde dosis rebelsheid” hebben. Kan je dat toelichten, ik wel benieuwd wat dat eigenlijk betekent.

Hessel: Het betekent dat we niet zomaar dingen voor lief nemen en openstaan om dingen anders te doen. Toen wij met dit idee begonnen in 2016 zagen we dat zo’n oplossing er niet was. Vandaag de dag is die er nog steeds niet, in Nederland zijn er geen partijen die vergelijkbare dingen aanbieden. En wij willen die status quo challengen en nieuwe dingen doen om die ondernemers te helpen.

Jeroen: Uiteindelijk wordt de financiële wereld steeds meer tech, dat is een proces dat al heel lang gaande is. Tegenwoordig heet het Fintech, maar al tientallen jaren geleden waren natuurlijk ook al die processenrichtingen of die ontwikkelingsrichtingen tech-gaande. Kan Bizcuit uiteindelijk ook een bank worden?

Hessel: Ik sluit niks uit, maar dat is niet onze ambitie. Zoals ik eerder aangaf werken we graag samen met banken. En wat we kunnen, met de PSD2-vergunning on top of de bankrekening, geeft ons alle mogelijkheden om wat wij aanbieden te kunnen aanbieden.

Jeroen: Als we naar jou zelf gaan, kan je iets zeggen over hoe je opgegroeid bent?

Hessel: Jazeker. Jongetje in Het Gooi. Ik heb toch een makkelijke en fijne jeugd gehad. Mijn vader was accountant, dus dat heeft me die kant van het vak waar wij ook mee bezig zijn bijgebracht. Ik heb een jonger broertje, altijd goed mee opgeschoten. We zijn allebei fanatieke snowboarders, dus daar hebben we elkaar helemaal in gevonden. Ik ben altijd best wel actief geweest met dingen naast school en studie.

Jeroen: Was het een ondernemende omgeving? Je zei dat je vader accountant was. Zat het ondernemende erin? Want je bent nu echt aan het ondernemen.

Hessel: Ja. Mijn vader was in zekere zin ondernemer. Hij was partner bij het Big 5 accountantskantoor. Inmiddels is dat Big 4. Dus dan weet men over welke het gaat, denk ik. Ik heb het ondernemen eigenlijk later meegekregen, ook vanuit mijn schoonvader, die ondernemer is. Hij is vrij succesvol en heeft meerdere bedrijven grootgebracht. Dus echt verschillend, mijn vader en mijn schoonvader. En ze zijn allebei voor mij inspirerend op heel verschillende manieren. Maar bij elkaar heel nuttig voor wat wij doen.

Jeroen: Was of is het een competitieve omgeving waar je uitkomt?

Hessel: Niet per se. Wel ambitieus, dat is niet helemaal hetzelfde, maar mijn vader werkte ook altijd te hard en wilde altijd meer bereiken. Hij heeft ook veel bereikt. Dus dat heb ik wel als voorbeeld gezien. Ik zelf ben wel competitief. Ik denk dat dat wel een beetje in elke ondernemer zit, het echt beter willen doen en iets neer willen zetten. Dat geldt voor mij zeker ook.

Jeroen: En weet je nog wat je wilde worden toen je een jaar of tien of vijftien was?

Hessel: Geen idee. Maar ondernemer zal toen niet bij me opgekomen zijn. Dat is pas later zo gegroeid.

Jeroen: Je noemde snowboarden. Was dat de sport die je het leukst vond?

Hessel: Ja, en nog steeds. Ik word wel elk jaar slechter, dat is één van mijn grootste frustraties!

Jeroen: Als je naar je carrière kijkt, zijn er bepaalde mensen geweest die je heel sterk beïnvloed hebben in wat je bent gaan doen?

Hessel: Ja, absoluut. Zeker mijn vader en schoonvader zijn daarin belangrijk geweest. Ook mijn vriendin, zij is zeker opgegroeid in een ondernemersfamilie. En dat denken heb ik heel erg meegekregen van haar. Zij is ook een sterke steun op het thuisfront en ook inspiratie en ondersteuning. Dat is zeker heel erg belangrijk geweest en dat is het nog steeds. Ook wel mensen die ik zakelijk tegengekomen ben hebben een rol gespeeld en die spelen ze ook nog steeds. Bijvoorbeeld ook een founder van een Fintech-bedrijf die een aantal jaren een flinke steun geweest is om te durven wat we gedaan hebben. Het is best wel een stap, zeker als beginnende ondernemer, want ik ben pas na een carrière in corporate-land gaan ondernemen. Je moet groot durven denken in wat wij doen, dat heb ik van mijn schoonvader geleerd. En vervolgens moet je het ook nog voor elkaar krijgen om dat te doen. En dat heb ik ook van die persoon meegekregen. En nu ook binnen de organisatie, zeker onze COO, Humphrey Valenbreder. Je sprak net al over Bunq, hij was hiervoor COO bij Bunq. Hij heeft heel veel ervaring en dat is voor mij heel leerzaam. Dus dat zijn zeker personen die voor mij belangrijk zijn.

Jeroen: Hoe ben je van corporatie naar onderneming gegaan, hoe is dat precies gegaan?

Hessel: Ik zat bij Accenture en daar heb ik een mooie carrière gehad en echt hartstikke leuk werk gedaan, maar toen kreeg ik de kans om te ondernemen. Dat is via een private equity partij gegaan, dat Minox – het boekhoudpakket dat wij in de groep hebben – had overgenomen begin 2015. Dat heeft mij concreet aan het denken gezet om die stap te maken. Wat mij vooral aansprak was de mogelijkheid in het tech-bedrijf om langere tijd betrokken te zijn en te ontwikkelen aan de oplossing om daar echt je eigen visie in kwijt te kunnen. In Consulting zijn het toch altijd tijdelijke opdrachten en werk je ook in opdracht voor iemand anders. En nu kreeg ik de ruimte om dat zelf een invulling te geven. Dat bevalt me nog steeds heel erg goed.

Jeroen: Waar denk jij dat Bizcuit staat over een jaar of vijf of tien? En daarbij geef ik de quote die ik op je website vond: “In de toekomst willen wij hét Europese Fintech-platform zijn voor ondernemers”.

Hessel: Ik raak bijvoorbeeld ook heel erg geïnspireerd door WeChat in China; een super app voor consumenten, voor particulieren. Iedere consument in Azië gebruikt WeChat voor van alles en nog wat. En wij willen eigenlijk het WeChat voor ondernemers zijn in Europa.

Jeroen: Maar is dat dan een speler die heel Europa bedient en verreweg de nummer één speler is met de meeste MKB-klanten? Of is dat één van de zovele spelers?

Hessel: Als je dat aan mij vraagt, zou ik natuurlijk die grote speler willen zijn. Maar dat is niet per se de enige succesvolle optie. Maar we willen zeker een stevig aandeel hebben in de Europese markt. Dat is zeker wel een ambitie.

Jeroen: En die super app als inspiratiebron, zou die bijvoorbeeld hele andere dingen kunnen regelen voor die ondernemer?

Hessel: Ja, Bizcuit is een totaaloplossing. We noemen het ook wel het Zwitsers zakmes voor de ondernemer. Daarin zitten alle zaken die we zelf ontwikkelen, maar dus ook een pallet aan andere onderdelen die we samen met partners beschikbaar maken. Het is heel divers, inderdaad.

Jeroen: Hoe leid jij de organisatie? Wat is jouw stijl?

Hessel: Wat ik belangrijk vind is dat de verschillende teams zoveel mogelijk autonomie hebben, daarmee krijg je de meeste creativiteit en snelheid. Snelheid is één van de belangrijkste factoren in wat wij doen. Je zag vroeger het adagium van “De grote vissen eten de kleine”. En nu is het “De snelle vissen eten de langzame”. Dus die snelheid behouden is heel belangrijk. Dus daar zijn we mee bezig, dat kan ook bij ons. Ook vanwege onze structuur; makkelijke en korte lijnen, snelle besluitvorming. Dat vind ik de belangrijkste onderdelen.

Jeroen: Dat jij als CEO snelheid wil snap ik. Het is jouw bedrijf, je bent CEO en eigenaar. Is het altijd makkelijk om mensen in die snelheid mee te krijgen?

Hessel: Dat is zeker een uitdaging. Maar de mensen zien wel wat we aan het doen zijn, en dat is belangrijk. Dus daar doen we met elkaar ons best voor en dat geeft ook een mooie energie.

Jeroen: Wat is jouw grootste bron van motivatie?

Hessel: Voor mij is dat echt de ondernemer helpen en met elkaar tot nieuwe ideeën komen; met collega’s, met partners of andere mensen te kijken: “Wat kunnen we daar nog meer doen?” En het leuke is dan dat je meer van hetzelfde kan doen. Er zijn allerlei dingen beschikbaar voor ondernemers en een deel van wat we doen is die dingen bundelen in één platform, in één app. Maar nog veel leuker vind ik eigenlijk nieuwe dingen bedenken. En omdat we over een aantal belangrijke onderdelen in de app (die integratie met de bank, de banktransacties, de betalingen, maar ook alles rondom documenten) kan je zoveel nieuwe dingen doen, zeker als je dat combineert met wat andere partijen in de markt aanbieden. En het gebeurt zeker één keer per week dat er iets bij ons binnenkomt (een softwareleverancier met een product, met een idee waar onze diensten weer in verbetert kunnen worden) waarbij gezamenlijk door kruisbestuiving weer hele nieuwe dingen ontstaan. Dat vind ik het allerleukste.

Jeroen: Hier achter ons zitten allemaal developers met hele ingewikkelde codes op hun scherm, ik kijk er nu naar. Hoe vind je die? Want dat is iets dat ontzettend leeft. Iedereen zoekt goede developers, overal, zeker in de Fintech-wereld. Hoe doe je dat?

Hessel: We zien dat dat steeds beter gaat, de markt is wat dat betreft overspannen. Het is niet makkelijk om developers te krijgen. We hebben al tijden meerdere vacatures tegelijk openstaan. We zijn zelf aan het recruiten, we recruiten nu zelfs een recruiter om het nog wat steviger aan te pakken. Maar we werken ook met gespecialiseerde partijen in de markt. We zien dat het veel beter lukt, omdat we meer een verhaal aan het worden zijn. We zijn zichtbaar, we doen iets nieuws, we zijn de challenger in de markt. Dat spreekt aan en we zoeken ook mensen die aangehaakt zijn of raken op wat we doen. Dus dat is een belangrijk onderdeel. We zitten hier in Veenendaal, dat is een mooie omgeving. Maar we zien dat het in Utrecht nog iets meer aanspreekt. We gaan in de komende maanden ook verhuizen, onder andere om die reden, naar een centrale plek in Utrecht. Dat is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, dus dat willen we ook bieden. En we willen gewoon hartstikke leuk werk bieden.

Jeroen: Maar je hebt geen tech-mensen in bijvoorbeeld Bulgarije of een ander land zitten?

Hessel: Het team zit hier, we hebben wel via een deelneming in Canada ook een development-team dat we daar aan het opbouwen zijn. Dus zowel hier als daar.

Jeroen: Overweeg je het ook weleens om ook een tech-groep te hebben in een heel ander land? Want je ziet ook steeds die beweging bij allerlei bedrijven. De één wil wel, de ander wil het juist niet; kwaliteitswaarborging, taalproblemen en dat soort dingen. Tegelijkertijd is het vaak wel weer makkelijker om aan mensen te komen.

Hessel: Dat is natuurlijk een onderwerp van discussie. Je ziet het heel veel, ik heb er zelf ook ervaring mee. Bij Accenture werkten we veel met remote teams. Dat kan heel goed werken, maar zeker in de fase waarin we zitten – dat sluit ook weer aan bij wat ik net zei over snelheid – is het bij elkaar op de vloer zitten een heel belangrijk aspect. Dus op dit moment zijn we het team hier gewoon in Nederland verder aan het uitbreiden.

Jeroen: Hoe ga jij om met stressvolle situaties? Er gaan hier natuurlijk ook dingen mis of dingen die niet lekker lopen. Hoe doe je dat als eindverantwoordelijke?

Hessel: Er zijn uitdagingen genoeg, uiteraard. Het is iets dat je met elkaar doet. Dus hoe ga je daarmee om? Gewoon doen, eigenlijk.

Jeroen: Kan je er goed mee omgaan? Hoe uit stress zich bij jou op het moment dat je onder druk komt te staan?

Hessel: Ik denk dat ik best wel veel bandbreedte heb om dingen op te pakken. Dus ik ben best wel in staat om het hoofd koel te houden en als het moet lang door te werken om het af te krijgen. En vooral samenwerken met anderen. In mijn ervaring tot nu toe is het altijd gelukt om de dingen uiteindelijk op de één of andere manier voor elkaar te krijgen. We hebben weleens de uitspraak “Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan”. Dat helpt.

Jeroen: Waar ben je tot nu toe het meest trots op in je loopbaan? Of het nou bij Accenture was of andere werkgevers of Minox of Bizcuit? Wat komt het eerste bij jou naar boven?

Hessel: Toch wat wij hebben neergezet voor ondernemers met de Bizcuit-groep. En daar zitten verschillende bedrijven in, dus Minox en Bizcuit. We hebben ook nog een ERP – dus een bedrijfssoftwareoplossing – dat ontwikkelen we niet zelf, dat is de deelneming die ik net al noemde in Canada. Maar we zijn mede-eigenaar, dus berecht om dat in Europa naar de markt te brengen. En daarmee hebben we eigenlijk drie hele verschillende productlijnen; het Minox-boekhoudpakket voor de financiële professional, voor het MKB. Bizcuit voor de ondernemer en Paragon ERP voor handels- en productiebedrijven. Ik ben er gewoon trots op. Ik denk dat het een hele prestatie is om met zo’n klein team in best wel een korte tijd een volledige suite aan producten neer te zetten en ook vernieuwende producten. Alle drie deze producten zijn zeer innovatief, doen dingen anders dan anderen. Met Bizcuit bieden we zelfs iets wat anderen helemaal niet doen, dat is er nog niet. Dat vind ik mooi, daar ben ik trots op.

Jeroen: Stel, je had tien, twintig of dertig miljoen extra te besteden in 2020. Waar zou dat geld voornamelijk naartoe gaan, als we de focus op Bizcuit houden?

Hessel: Ik hoor Steve Balmer nu in mijn achterhoofd galmen “Developers, developers, developers!” Ik weet niet of je het kent. Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik ben ook echt een product-man. En meer developers is meer kunnen maken. Daarmee wil ik echt de rest van de organisatie niet tekortdoen, want met alleen maar developers red je het niet. Je hebt ook Marketing Sales, Customer Support en de CDD-agents nodig. Maar ik zou graag nog veel meer willen ontwikkelen in een veel hoger tempo.

Jeroen: Je hebt veel bereikt, je bent volgens mij iets van een 39 jaar oud, als ik het goed zeg?

Hessel: Klopt.

Jeroen: Wat voor tips heb je voor mensen die nu aan een carrière beginnen en een beetje in dezelfde hoek zitten als waar jij toen aan begon? Wat voor dingen komen er bij jou naar boven als je nu terugkijkt toen je – ik weet niet hoe oud je was toen je begon te werken – eind twintig was of zo?

Hessel: Ik was ongeveer midden twintig. Waar ik heel veel aan gehad heb is toch wel een tijdje in corporate-land meedraaien, in mijn geval dan als consultant. Ik heb heel veel verschillende bedrijven gezien, heel veel op het vlak van finance en van IT en heb de combinatie daarvan gedaan. Ik heb ook heel veel geleerd over hoe verschillende bedrijven werken, hoe je professioneel werkt, processen inricht, systemen inricht. Die leerervaring komt nu wel van pas. Dus dat zou ik zeker aanraden. En ik heb helemaal geen spijt van de stap die ik gemaakt heb om te gaan ondernemen. Dus aan mensen die in hetzelfde zitten: ga dat doen, durf die stap te wagen, ga doen wat je leuk vindt. Dat is heel belangrijk, want ondernemen is niet makkelijk. Je gaat energie en doorzettingsvermogen nodig hebben. Dat werkt alleen maar als je het leuk vindt. Dus dat moet je in de gaten houden, denk ik.

Jeroen: De vraag die ik de laatste tijd vaak stel is hoe je burn-out voorkomt. Je hoort het ongelofelijk veel. En of het meer is dan vroeger, ik heb geen getal, dat weet ik niet. Maar je hoort het in ieder geval vaak. Heb jij tips voor mensen die dat in alle gevallen willen vermeiden?

Hessel: Dat is een lastige vraag. Ik denk dat het voor iedereen anders is, hoe je met stress en druk omgaat. Ik denk dat het heel belangrijk is om het voor jezelf te onderkennen; als je signalen krijgt om daar ook op te acteren. Maak het bespreekbaar, schaam je er niet voor. Werk met elkaar naar een oplossing en zorg ook voor jezelf, zodat je rustpunten inlast. Dat klinkt nu allemaal heel wijs, maar ik ga helemaal niet beweren dat ik daar zelf heel goed in ben. Misschien wel niet. Maar ik ben me daar ook steeds bewuster van, dat je rustmomenten nodig hebt en dan ga ik in het bos lopen en denk in die rust na, in plaats van de hele dag met de druk in mijn hoofd te blijven zitten. En dat is best wel moeilijk en ook best wel tegen je intuïtie in om dat te doen. Maar alleen als je die staat van rust bereikt, kom je daar weer uit. Dus doe dat heel bewust.

Jeroen: Ik wil nog even met je terug naar wat ik in de inleiding zei over de PSD-vergunning. Dat is een enorm traject geweest om dat te verkrijgen. Dat is nu ook echt een advantage die je hebt over concurrenten. Hoe gaat zo’n vergunningstraject, heel praktisch? Kan je daar iets over delen?

Hessel: Ja, achteraf kan ik dat goed vertellen, vooraf had ik het waarschijnlijk heel anders uitgelegd. Om dat wat te illustreren, op de site van DNB – de toezichthouder waar je de vergunningsaanvraag indient – staat een set aan instructies. En eerst (enigszins naïef) dachten we “Daar gaan we gewoon al die documenten opleveren, die policies en specificaties van de technologie, etc”. Maar onderweg hebben we geleerd dat het echt heel veel verdergaat dan dat. Je moet echt heel goed nadenken over: Wat voor bedrijf ben ik? Wat bied ik aan mijn klanten? Wat zijn de risico’s die daarbij horen? Technische risico’s en financiële risico’s en dergelijke risico’s uiteraard, maar zeker ook integriteitsrisico’s en compliance. Dat was het domein waar we ons zeer bewust van waren, maar nog veel meer geworden zijn onderweg. Het is ook gewoon hartstikke veel. Dus bereid je daar ook op voor als je deze stap wil gaan maken. Het is ook breed; organisatorisch, technisch, ook zeker juridisch. We hebben ook met specialisten uit de markt gewerkt. We hebben ook de COO, Humphrey, aangetrokken die ervaring heeft, veel ervaring in de bancaire sector. Dat heeft ons ook zeker geholpen.

Jeroen: En wat maakte het frustrerend? Wat was het frustrerende element?

Hessel: Onder andere dat het gewoon echt wel heel veel is en dat komt er bovenop. We zijn een kleine organisatie, dus je moet wegen vinden om dat toch allemaal gedaan te krijgen. Soms moet je ook lang wachten en krijg je informatieaanvragen terug. Die tijdlijnen zijn soms wat lang en ik heb daar overigens alle begrip voor, maar het is wel af en toe frustrerend als je snel wil bewegen. De wetgeving van PSD2, voordat het in Nederland effectief werkte, is uiteindelijk ongeveer met een jaar uitgesteld. Dus dat heeft het allemaal wat langer laten duren voordat we echt operationeel konden zijn. Dat zijn de eerste dingen die bij me opkomen.

Jeroen: Het is wel interessant, het is een zwaar traject en ergens kan ik me voorstellen dat je ervan baalt, want het kost heel veel resources en tijd en er komen natuurlijk weer steeds nieuwe vragen. Aan de andere kant, doordat er zo’n hobbel is, is het ook weer lastiger voor anderen om die hobbel te nemen, lijkt mij?

Hessel: Ja, absoluut. Het is een hele hoge entry barrier.

Jeroen: Is het terecht dat die entry barrier zo hoog is, wat jou betreft?

Hessel: Ja, dat denk ik wel. Zeker, je gaat om met gevoelige data. Je kan een hoop afleiden uit de banktransacties, daar moet je voorzichtig mee omgaan. En wij hebben de uitgebreide vergunning, dus rekeninginformatie, maar ook betalingsinitiatie. Geld dat van je rekening afgaat, daar hoef ik geen toelichting over te geven, dat lijkt me evident. Daar moeten we gewoon onze verantwoordelijkheid nemen.

Jeroen: We hebben bij elke gast een zogenaamde pleaser en teaser. Om te beginnen bij de teaser – en ik heb ze niet bij je voorgelegd zodat jij niet weet wat je krijgt – “Er zijn in jullie markt uiteindelijk te veel aanbieders. Er gaan er uiteindelijk misschien maar een paar overleven, want je hebt zo’n subscription model, dat zijn elke maand relatief lage fees. Dus het is maar zeer de vraag van die enorme groep die iets vergelijkbaars aanbiedt welk percentage het gaat overleven”. Ben je het eens met die uitspraak?

Hessel: Jazeker. Wat ik al aangaf, we hebben meerdere bedrijven, dus die dynamiek is ietsje verschillend voor de markten waar we inzitten. Met Bizcuit zijn we iets aan het doen wat echt uniek is, in ieder geval op dit moment nog. Dus dat moet je zien vast te houden. En met een boekhoudpakket, daar geldt het zeker. Er zijn in Nederland ruim 300 boekhoudpakketten. En mijn visie is altijd geweest dat je bij zeker de top tien, maar eigenlijk bij de top vijf moet horen om een duurzame winstgevende toekomst te hebben. Dat betekent dat we continu met innovatie bezig zijn en doorontwikkelen. Dat zie je niet bij alle partijen in de markt. Maar dat is wel nodig, denk ik. Dus ik ben het daar zeker mee eens.

Jeroen: Wat gaat er gebeuren met die groep van 300? Sterft die een stille dood of gaan daar overnames plaatsvinden? Hoe kijk jij daarnaar?

Hessel: Je ziet al dat daar overnames plaatsvinden. Vaak gaat dat ook om de klanten. Dus dan gaan de klanten naar het pakket van de overnemende partij. Je ziet ook dat best wel veel partijen dat ook voor lief nemen, heb ik het idee. Dus die blijven het uitmelken, maar er wordt niet heel veel meer ontwikkelt. Dus die zullen zeker verdwijnen of overgenomen worden. Je ziet ook partijen die bijvoorbeeld door samen te werken met Bizcuit toch die innovatie beschikbaar maken voor hun klanten. Dus het kan ook prima zo zijn dat je het niet zelf doet, maar dat je het in een samenwerking doet. Dat kan ook een goede strategie zijn. Dus er zijn verschillende varianten mogelijk, denk ik.

Jeroen: En dan de pleasende kant, zijn er bepaalde boeken die jou geïnspireerd hebben of boeken die je vaak aan mensen geeft?

Hessel: Ja, ik weet niet of je het net hebt gezien bij de ingang, maar we hebben een tafeltje met wat boeken erop voor iedereen om mee te nemen. Om een paar voorbeelden te noemen: Crossing the Chasm vind ik een zeer inspirerend boek. Het is bijna een handleiding, hoewel het in de jaren negentig geschreven is, is het nog zeer actueel. Het gaat over hoe je de mainstream markt bereikt als tech-bedrijf en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Exponential Organisations is net zo goed bijna een handleiding voor hoe je een bedrijf kan opzetten en schalen. The Lean Startup is er zeker ook eentje dat ik iedereen zou aanraden. En nog veel meer. Ik ben op dit moment een boek aan het lezen, geschreven door de CEO van Nmbrs, een salarispakket over de uitdagingen die er komen kijken bij het laten groeien van het tech-bedrijf en hoe zij dat hebben aangepakt, ze hebben daar een framework voor gemaakt. Het is hartstikke leuk. Ik ken Nmbrs, ik werk er ook mee samen, dus het is ook heel herkenbaar op die manier. Dat is ook een inspirerend boek.

Jeroen: En in de niet-zakelijke sfeer? Wordt daar ook gelezen, of is daar geen tijd meer voor?

Hessel: Daar is weinig tijd voor, dat is meer voor tijdens de vakanties. Hoewel ik daar ook nog managementboeken meeneem, die lees ik graag. Ik heb een hele boekenkast vol met David Baldachi. Dat is niet de meest hoogstaande literatuur; FBI- CIA-achtige verhalen. Heerlijk om je hoofd leeg te maken, maar niet al te hoogdravend.

Jeroen: Mooi. En waar haal je je nieuws vandaan? Gewoon algemeen nieuws, wat is jouw bron?

Hessel: Veel van LinkedIn, eigenlijk. Ik kijk wat er gebeurt bij bedrijven waarmee ik geconnect ben. Wat ik wel mooi vind is dat LinkedIn je interesses oppikt en je allerlei dingen voorschotelt. Je loopt een beetje het gevaar dat je in een silo terechtkomt, maar alles wat relevant is voor onze bedrijfstak. Het FD lees ik heel graag. En nu.nl af en toe tussendoor.

Jeroen: Tot slot: heb jij een bepaalde leader in finance? Is er iemand die jou aanspreekt of breder dan finance; heb je bepaalde leaders waarvan jij zegt “Dat zijn echt voorbeelden voor mij”?

Hessel: Ja, misschien zijn het een beetje de geijkte voorbeelden, maar de eerste namen die bij mij opkomen zijn Steve Jobs en Elon Musk. En ik heb de uitzending van jou gehoord met Ali Niknam van Bunq, ik vind hem ook een inspirerend leider en mooi wat hij aan het doen is. Mensen die anders denken, die groot durven te denken en het durven te doen en het ook nog gedaan krijgen en die ook op meerdere vlakken een visie hebben. Bij Steve Jobs vond ik dat altijd heel mooi om te zien, zowel over het product als over marketing. Op andere vlakken was hij misschien niet geweldig, daar is ook genoeg over geschreven. Maar die positieve kanten, die vind ik heel erg interessant.

Jeroen: Zijn er nog dingen waarvan jij zegt “Dat had ik eigenlijk nog willen vertellen hier, Jeroen. Waarom heb je daar niet naar gevraagd?”

Hessel: Wat we nog niet hebben aangegeven is misschien een tikkeltje commercieel, maar we hebben ook voor de partners een interessant verdienmodel. We willen dat iedereen in de keten profiteert. Het is echt een win-win-win situatie voor de eindgebruiker, voor ons, maar ook zeker voor de partner. Dus nu ik toch de kans heb, wou ik dat nog even zeggen.

Jeroen: We zullen het er niet uitknippen! Heel erg bedankt voor dit leuk gesprek, we hebben in heel korte tijd heel veel gecoverd, wat mij betreft. Dus veel dank!

Hessel: Jij ook hartstikke bedankt, ik vond het heel erg leuk!

Jeroen: Dit was Leaders in Finance. Elke week weer een nieuwe aflevering, elke week weer een mens achter het succes. Ik vind het belangrijk om te zeggen, deze podcast zou er niet zijn zonder onze partners: Interim Valley, FG Lawyers en Bizcuit.

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten