#6: Jan Willem Hoitsma

Intro

Dit is Leaders in Finance: een podcast waarin ik op zoek ga naar de mensen achter het succes. Ik praat met leiders van nu en later over hun drijfveren, carrière en privéleven. Waarom? Omdat er meer gesproken moet worden in de financiële sector.

Leaders in Finance wordt mede mogelijk gemaakt door Interim Valley, FG Lawyers en Bizcuit.

Interview met Jan Willem Hoitsma

Jeroen: Deze aflevering van Leaders in Finance is met Jan Willem Hoitsma. Welkom, dankjewel!

Jan Willem: Graag gedaan, Jeroen!

Jeroen: Leuk dat je er bent. Jan Willem is directeur van Brand New Day Premiepensioeninstelling. Brand New Day is een online pensioen bank. Niet alleen het traditionele ‘pensioen’ voor particulieren en bedrijven, maar ook sparen en beleggen voor later. Jan Willem heeft na de hogeschool Alkmaar in 1990 zijn MBA gehaald aan de Webster University. Na enkele omzwervingen als accountmanager bij Equity & Law, marketingadviseur bij AXA en product manager bij de Generali verzekeringsgroep, kwam hij in 1995 terecht bij Aegon als markt manager. Jan Willem keerde daarna weer voor 3 jaar terug naar Generali – dit keer als marketing manager – om uiteindelijk te landen bij Zwitserleven. Hier bleef hij respectievelijk als hoofd marketing, Sales Manager Leven, Pensioen, Beleggen, Hypotheken, en sales manager pensioenen tot 2013. In dat jaar begon hij als directeur bij de Premiepensioeninstelling van Brand New Day, waarna Jan Willem al snel mede aandeelhouder van Brand New Day is geworden. We kennen elkaar zakelijk. Ik was destijds Managing Director van Funding Circle. Ik ben toen ook klant bij jou geworden. Ik denk dat het goed is dat mensen dat weten.

Jan Willem Hoitsma tijdens de opname

Jan Willem: Erg leuk! Ja, zeker.

Jeroen: We gaan het ook nog uitgebreid over jou hebben als persoon. Maar ik wil natuurlijk ook deze gelegenheid gebruiken om wat meer te leren over Brand New Day en over deze sub sector van de financiële dienstverlening. En de eerste vraag is (misschien dat heel veel mensen het wel weten die specifiek in deze niche zitten, maar ik weet ook heel zeker dat er heel veel luisteraars zijn die het niet weten): wat is nou eigenlijk een premiepensioeninstelling?

Jan Willem: Een premiepensioeninstelling is een vrij nieuw bedrijfsvehikel, geïntroduceerd door de overheid op de Nederlandse markt in 2011. En Brand New Day was één van de eerste partijen die zo’n premiepensioeninstelling heeft opgericht. Het is een nieuwe onderneming die het vermogensbeheer voor pensioengelden doet en uiteindelijk met externe partners de risico’s voor nabestaandenpensioen en arbeidsongeschiktheid dekt. En ze kunnen dat op een hele moderne en goedkope manier doen en dat hebben wij wel heel succesvol weten te bewerkstelligen, denk ik.

Jeroen: En toen je destijds begon (en nu nog steeds) waren jullie heel innovatief in de sector. Zou je kunnen zeggen waar jullie echt verschillen? Wat zijn de twee of drie grootste verschillen van wat ik zou noemen de meer traditionele instellingen?

Jan Willem: Doordat we geen legacy (zoals dat zo mooi heet) hebben, hebben wij de meest moderne IT-systemen waarbij we het verschil naar de klant kunnen maken, we kennen geen achterstanden, we hebben alles in de Cloud staan. Dat is één belangrijk item, denk ik. We zijn obsessief servicegericht, we bieden (zoals we het zelf noemen) een on-Nederlandse service naar onze klanten. Dat is eigenlijk ook wat er in de financiële dienstverlening daarvoor vaak speelde; klanten betaalden te veel geld voor producten die ze vaak niet nodig hadden en kregen dan ook nog een erbarmelijk slechte service.

Jeroen: En om een beetje gevoel te krijgen bij hoe groot Brand New Day nou eigenlijk geworden is in al die jaren: kan je enkele cijfers noemen?

Jan Willem: Jazeker, Jeroen! Wij zijn eigenlijk ontstaan in 2008 vanuit de Woekerpolis. Toen zijn we gaan nadenken en in 2010 zijn we live gegaan met een bankspaarinstelling voor particulieren-producten waarbij Woekerpolis overgeboekt zou kunnen worden naar Brand New Day. Daar zitten ongeveer 150,000 klanten in en als je kijkt naar de premiepensioeninstelling die we in 2011 gestart zijn, dan hebben we daar ongeveer 130,000 deelnemers in zitten. En dan hebben we in de afgelopen jaren ook nog een bank opgericht: de Brand New Day premiepensioenbank. Daarin hebben we ook de Allianz Bank Nederland overgenomen, waar ook nog eens 50,000 klanten in zaten met 600 miljoen vermogen. In totaal beheren wij voor onze klanten 3,2 miljard aan vermogen, meer dan 300,000 klanten die werknemer zijn, ZZP’er, DGA of particulier. Dus dat is in de hele breedte een vermogensopbouwbedrijf voor je pensioen en vrij vermogen.

Jeroen: Indrukwekkende getallen.

Jan Willem: Jazeker, ja. We zijn er ook supertrots op dat we dat hebben weten te bewerkstelligen.

Jeroen: Dat kan ik me voorstellen! Je noemde die bankvergunning. Hoe is dat destijds tot stand gekomen? Want ik sprak recent Ali Niknam van Bunq, die had daar een heel lang verhaal over hoe dat bij hen gegaan is. Ik neem aan dat het bij jullie anders gegaan is vanwege die overname? Of hoe moet ik dat zien?

Jan Willem: Ik ben daar niet persoonlijk inhoudelijk bij betrokken geweest. Maar uiteindelijk hadden wij zelf de visie om een bank op te richten. En uiteindelijk is de Allianz Bank daar voorbijgekomen als één van de partijen die we konden overnemen en dat heeft het proces alleen maar versneld. Dat betekent niet dat je een vergunning koopt, want je moet uiteindelijk ook met de Nederlandse bank en de ECB dat hele proces door om een vergunning te krijgen.

Jeroen: Ondertussen zijn jullie al een aantal jaar bezig. In het begin ben je natuurlijk per definitie nieuw en doe je alles nieuw en ben je aan het innoveren. Dat moet je natuurlijk blijven doen. Wat zijn veranderingen waar jullie nu aan werken?

Jan Willem: We zijn vooral bezig met onze stip aan de horizon. Onze tip aan de horizon is dat wij hét platform in Nederland willen worden waarbij de Nederlanders hun op- en afbouw van vermogen gaan managen. Of je nu klant bent van Brand New Day of geen klant. Natuurlijk willen we graag dat je klant wordt, vandaar dat we een heel breed palet aan producten hebben die we dan ook kunnen aanbieden. Dat betekent dat we veel aandacht besteden aan digitalisering, we denken ook door middel van data bij elkaar voegen, het schrappen van ‘mijn overheid’, ‘mijn pensioenoverzicht’ en ‘PSD2’, dat we dat platform kunnen laden, het inzicht kunnen geven aan de klanten en vervolgens ook met een adviezenrobot de interactie met de klanten aan te gaan zodat dat op de beste manier gebeurt.

Jeroen: Je had het er net even over (ik had het ook opgeschreven in de voorbereiding en ik heb natuurlijk ook alles over jou gelezen wat er maar te lezen valt), maar je haalt het een aantal keer aan en dat triggerd mij; de on-Nederlandse service, zoals jij het noemt. Wat is dat nou concreet?

Jan Willem: Dat is een goede vraag. On-Nederlandse service betekent heel concreet dat we geen bandjes hebben als je gaat bellen “Druk 1” of “Klantenservice A, B of C”. Of “2 wordt B en 3 wordt dan C”. Het management staat, zoals wij zeggen, met de poten in de modder. Er is geen hiërarchie, we zijn nuchter, dus uiteindelijk is de cultuur voor ons heel erg belangrijk. We komen elke dag naar de zaak om onze missie in te vullen. En onze missie is klanten verbazen. Dat kan je alleen doen als je zoveel mogelijk verantwoordelijkheid en eigenaarschap op de werkvloer neerlegt bij de mensen die een direct contact met de klant hebben. Dus wij geven hen ook heel veel handelingsvrijheid om die klant te kunnen verbazen, ze zijn eigenaar van hun klantreis. Een voorbeeld van een klantreis is bijvoorbeeld met pensioen gaan, arbeidsongeschikt worden, waarde overdragen van oude pensioenuitvoerders. Dat zijn allemaal klantreizen waar iemand op de werkvloer verantwoordelijk voor is, verantwoordelijk voor het proces en ook voor de communicatie met de klant. En hij heeft ook handelingsvrijheid om op momenten dat het nodig is, op momenten van de waarheid, het verschil te maken.

Jeroen: En voordat ik naar jou als persoon toe beweeg, nog een laatste vraag over Brand New Day: jullie businessmodel, in hoeverre is dat nou heel makkelijk internationaal uit te rollen?

Jan Willem: Brand New Day is natuurlijk breed; we hebben een particulieren-bedrijf (de onlinepensioenbank) en we hebben het pensioenbedrijf. Als je kijkt naar het particulieren-bedrijf, het online vermogens-opbouwen bedrijf, dan is dat redelijk makkelijk over de grens heen te krijgen. Alleen, je moet wel eerst het huis op orde krijgen in Nederland, om onze ambities hier waar te maken om uiteindelijk wellicht in de toekomst naar het buitenland te gaan. Als je kijkt naar de premiepensioeninstellingen, dan zie je dat de pensioenwetgeving in Europa nog dusdanig verschillend is dat het zich nu naar onze mening nog niet loont om die stap naar het buitenland te maken. Maar het is wel schaalbaar, waar we mee bezig zijn.

Jeroen: Als je denkt aan jouw jeugd, waar denk je dan aan? In wat voor een setting ben je opgegroeid?

Jan Willem: Ik ben opgegroeid in Heemstede, mijn vader was chirurg. Dus niet in een zakelijke ondernemende omgeving, maar wel in een hele warme omgeving. Ik heb een hele fijne jeugd gehad waarbij ik heel veel heb kunnen doen. Naast het studeren op de middelbare school heb ik veel tijd gehad om te feesten en leuke dingen te doen en te experimenteren. We reisden veel. Dat reizen doe ik nog steeds heel veel; daar kan ik zo meteen wat over vertellen, denk ik. En uiteindelijk zei mijn vader altijd “We gaan weer op weg naar nieuwe avonturen. Daar waar je het leuk hebt, dat laat je achter om weer op weg te gaan naar iets nieuws om daar weer nieuwe dingen te ontdekken”. En dat heb ik altijd heel fijn gevonden. Ik heb altijd veel gesport vroeger. Dat is ook de aanleiding geweest waarom ik uiteindelijk niet in Groningen bedrijfskunde ging studeren maar dichter bij huis, omdat ik in het eerste team van een hockeyvereniging kwam waar ik eindelijk hetgeen bereikt had wat ik wilde bereiken.

Jeroen: Ben je competitief?

Jan Willem: Ja, zeker. Heel prestatiegericht. Dat zat wel bij ons; hard werken, prestaties leveren, dan komt het vanzelf goed.

Jeroen: Heb je in die tijd weleens gedacht om te gaan ondernemen?

Jan Willem: Nee, dat heb ik niet gedacht. Dat vind ik wel het mooie aan de huidige jeugd; het is veel ondernemender dan in onze tijd. Het enige wat ik wel gedaan heb op de middelbare school; ik heb met een groepje een beleggingsclub opgericht. Het heette Bullish, dat betekent het positieve sentiment op de beurs, dat is de tegenhanger van Bearish. En we hebben toen met allerlei mensen allemaal kleine beleggingen gedaan en we hebben ook een keer de radio gehaald met ons clubje van jonge mensen. Dus dat was wel heel erg leuk.

Jeroen: En heeft het je uiteindelijk geld opgeleverd of toch vooral geld gekost?

Jan Willem: Nee, dat heeft minimaal geld opgeleverd. Want we belegden in aandelen op zich, niet in fondsen. We vonden het leuk om bedrijven te volgen en daar ons gezamenlijk geld in te stoppen.

Jeroen: Had je bijbaantjes om deze hobby te financieren?

Jan Willem: Ik werk eigenlijk al sinds mijn veertiende. Zoals ik al zei; hard werken was hetgeen wat chirurgen in die tijd zeker deden en nu nog altijd. Maar toen was het wel heel erg extreem. Dus dat heb ik altijd gedaan. Vanaf mijn veertiende eerst in bejaardentehuizen in de keuken, veel gedaan in de horeca, dus veel interactie met klanten. Dat heb ik zeker altijd gedaan.

Jeroen: En hoe ben je dan in die pensioenwereld en in die financiële wereld terechtgekomen?

Jan Willem: Uiteindelijk ben ik bedrijfskunde gaan doen aan de hogeschool. En dan heb je een afstudeerstage nodig en toen ben ik via vrienden van mijn vader terechtgekomen bij Gijs Swalef. Gijs Swalef was toen de oprichter van Equity & Law in Nederland; ook een hele jonge club die vanuit Engeland overkwam en daar vond ik een warm bad om een stage te doen. En vanuit daar dacht ik “Ik ga mijn droom achterna”, dat was in Amerika studeren. Dus mijn NBA heb ik in Amerika gehaald bij Webster. Dat heeft Equity & Law voor een deel mogelijk gemaakt. Dus eigenlijk ben ik langzaam de financiële dienstverlening ingerold via mijn afstudeerstage, mijn studie in Amerika en als dat dan medegefinancierd wordt, dan heb je een aantal jaren nodig om dat weer terug te verdienen voor het bedrijf. Dus ik ben daar ook vier jaar geweest.

Jeroen: Waar zit of zat Webster waar jij toen studeerde?

Jan Willem: In St. Louis in Missouri.

Jeroen: Wat zijn de dingen die je nooit zal vergeten uit die tijd daar in Amerika?

Jan Willem: Het mooie is dat je dan voor een jaartje weggaat en dan met je twee koffertjes midden in de nacht ergens op een vliegveld staat en dan echt alleen bent om naar het grote beloofde land te gaan om daar te studeren. Wat ik daar meegemaakt heb is dat je met heel veel culturen over de hele wereld samenkomt; ze kwamen uit China, uit Jordanië, Libanon, Israël. En dat werkte allemaal samen. Dus er is heel veel verbinding tussen mensen, terwijl er ook wel wat penibeler situaties zijn als je het hebt over landen die naast leven (zoals bijvoorbeeld Israël en Libanon in die tijd).

Jeroen: Zijn er bepaalde mensen geweest die jou heel sterk beïnvloed hebben?

Jan Willem: De keuze voor de financiële dienstverlening door vrienden van mijn vader door daar naar Equity & Law te gaan. Gijs Swalef is daar in het begin belangrijk geweest voor mij. En later toen ik op het snijvlak stond “Wat ga ik nou doen; blijven bij een grote onderneming als Zwitserleven (waar ik toen verantwoordelijk was voor de sales), of naar een nieuwe onderneming gaan: Brand New Day?” Acht of negen mensen werkten er daar toen in de premiepensioeninstelling en ik leidde toen mede in de reorganisatie bij Zwitserleven en mijn volgende stap was mij niet gegund. En daar ben ik nu ontzettend blij mee dat die mij niet gegund was. Maar uiteindelijk heb ik ook niet de stap in de verbreding binnen het concern gemaakt maar wel de stap naar het ondernemerschap. En degene die mij daarbij geholpen heeft (want dat was jouw vraag) was Bas Blekkingh; de eigenaar van Authentiek Leiderschap. Met hem heb ik toen veel gesproken tijdens wandelingen over de hei, wat nou mijn afwegingen zouden kunnen zijn om mijn volgende stap te maken.

Jeroen: En je zegt nu dat je blij bent dat het toen daar niet doorging. Maar zag je dat toen ook zo?

Jan Willem: Ja, uiteindelijk heb ik dat toen ook gezien. Natuurlijk, je hoort het niet, maar het was een hele open “strijd”. Je hebt wel enige teleurstelling dat je het niet geworden bent omdat ik heel prestatiegericht ben, zoals ik net al zei. Aan de andere kant; degene die daar directeurschap op zich genomen heeft is een bekwame man en ik begrijp ook de keuze die de directie gemaakt heeft.

Jeroen: En de oprichters van Brand New Day zelf, zijn en/of waren dat belangrijke personen voor jou om hier te gaan werken?

Jan Willem: Zeker. Kalo Bagijn en Thierry Schaap zijn natuurlijk twee ras-ondernemers die hun sporen verdiend hebben met Binck Bank en nu ook weer met Brand New Day met een heel bijzonder kunstje bezig zijn. Dat doen we wel met een team van aandeelhouders, dus elke dag werken we met directeuren en collega’s die ook aandeelhouder zijn. En dat geeft een hele mooie dynamiek. Wat je ziet is dat de concurrentie de aanvullende eigenschap van Kalo en Thierry is, dat is heel bijzonder om te zien hoe zij het bedrijf verder helpen. Operationeel gezien zeggen ze altijd “Jullie zijn de directeuren, de verantwoordelijken”. Maar zij houden the big picture goed in de gaten.

Jeroen: En over die big picture gesproken, maar dan over jou zelf: hoe zie jij je eigen vervolg van je carrière als je iets verder kijkt, bijvoorbeeld vijf of tien jaar verder?

Jan Willem: De stappen in de komende vijf jaar – en vijf jaar is ook wel de scope die ik in mijn hoofd heb – ik zou het heel mooi vinden om Brand New Day Premiepensioeninstelling en heel Brand New Day mee te helpen verder te bouwen. Onze ambitie is het om dit kwartaal de grootste premiepensioeninstelling van Nederland te worden als je kijkt naar het aantal werkgevers. Dat waren we eind vorig jaar bijna, we hebben nog één partij boven ons. We denken al dat we hen voorbij zijn. Alleen, het officiële nieuws kan ik nog niet bekend maken in je podcast, Jeroen. Dat zullen we even moeten afwachten totdat de cijfers van de onderzoekerspartij komen.

Jeroen: Ik weet niet welke partij het is en dat hoef ik ook niet te weten. Maar ik weet wel dat als dat nieuws voor jou komt, dat ik hen ga interviewen, want dat is wel interessant. Je hebt het eerder gezegd; de techniek is heel belangrijk, de T-kant, de cultuurkant is belangrijk. Die twee zijn cruciaal voor het succes van het bedrijf, als je die twee echt goed op orde hebt. En aan die cultuurkant gaat het – wat mij betreft, maar spreek me gerust tegen – over het motiveren van mensen. Hoe doen jullie dat uiteindelijk? Ik ben ook vooral geïnteresseerd in hoe jullie dat doen in een situatie met tien medewerkers waar er nu honderden zijn?

Jan Willem: Dan pak ik even de premiepensioeninstelling; in heel Brand New Day werken we met ongeveer 250 mensen met onze vestiging in Thailand waar een development-center zit. Als je kijkt naar de premiepensioeninstelling, dan zijn dat er ongeveer 70, waarvan 30% van het personeel nog studenten zijn. Deze studenten hebben vaak hele mooie opleidingen, zijn heel breed opgeleid en hebben bij ons een serieuze bijbaan waar ze veel verantwoordelijkheid krijgen en die ook nemen en dat ook aankunnen. En dat is ook het mooie, als je kijkt naar de huidige tijd. De studenten in onze tijd wilden graag veel meer bijbaantjes in de horeca of bijbanen waar ze niet zoveel intellect voor moesten gebruiken. Maar nu willen ze graag bijbanen hebben waar ze zich in de praktijk kunnen ontwikkelen.

Jeroen: Hebben die studenten bepaalde achtergronden of zijn het alle soorten studenten?

Jan Willem: Het zijn alle soorten studenten. Dus ongeveer 30% is student. We proberen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid neer te leggen op de werkvloer. Ik denk dat je mensen motiveert door hen verantwoordelijkheid te geven, door heldere doelen te stellen die afgestemd zijn op de doelen van de directie van de hele organisatie en handelingsvrijheid te kunnen geven. Dus de klantreis, het proces naar de klant en de communicatie naar de klant. Als je daar eigenaar van bent, invloed op uit kan oefenen en als directie voorwaardenscheppend bent… En ik zeg ook weleens: wij zijn de bank. Als je een fantastisch idee hebt dat geld kost, uitstekend. Experimenteer. Experimenteren is voor ons heel belangrijk. Maak fouten, ga af en toe op je snufferd en sta op, heb ervan geleerd en ga weer door. En met directie is het met goede ideeën geld ophalen, wat uiteindelijk natuurlijk meer oplevert; wat de doelstelling is.

Jeroen: Dat snap ik, dat is helder. Ik ben wel benieuwd; jij hebt zelf lang in de traditionele sector gewerkt en nu meer in een challenger omgeving. Hoe heb je die overgang gemaakt?

Jan Willem: Wat jij zegt is waar, ik heb vaak in de traditionele sector gewerkt. Alleen, ik voelde mij daar ook ondernemer. Als je eigenaar of als je salesmanager bent of als je het hoofd van marketing bent, dan houd je ook een bepaalde onderneming en verantwoordelijkheid onder je. En ik vond het ook altijd mooi om daarin te challengen, zeker in de productontwikkeling bij de oude wereld, de woekerpolis waar we het net over hadden. Daar heb ik altijd in gechallenged om te kijken “Hoe kan dat nou? Hoe zit dat nou precies in elkaar? Wat bieden we onze mensen nou echt aan en hoe transparant willen we zijn?” Zwitserleven was daar denk ik één van de voorlopers in om dat mooi transparant neer te zetten. En dat is ook hetgeen wat we bewerkstelligd hebben. Toen ik naar Zwitserleven kwam waren we ook het lelijke eendje in de markt. In 2001 eindigden we onderaan in klantentevredenheidsonderzoeken en in 2005 waren wij uiteindelijk de nummer één en dat zijn we ook vier jaar geweest. En dat bouwen aan een klantengerichte organisatie met een team vind ik een mooie uitdaging, een challenge.

Jeroen: Misschien was het niet eens zo heel erg anders dan?

Jan Willem: Ik vind het niet heel erg anders, voor mijn gevoel niet. Het is wel een hele andere omgeving waarin ik opereer.

Jeroen: Dat is helder. Als je ‘s ochtends opstaat – we hadden het bij het testen van de apparatuur even over ontbijt en zo – het eerste moment dat je over je werk gaat nadenken, wat zijn dan de motivatiebronnen voor jou?

Jan Willem: Het eerste moment is eigenlijk al bij het wakker worden. En onze missie – wat ik net al zei – is klanten verbazen. Daarvoor komen we naar ons werk. Dat heeft niks te maken met de allerbeste pensioenen of zo. Dat is klanten verbazen, de rest is heel belangrijk, overigens. Ik begin met het lezen van LinkedIn. LinkedIn is voor mij de belangrijkste informatiebron en dat betekent dat mijn netwerk voor een selectie zorgt aan informatie die voor mij belangrijk is. En dat kunnen onderwerpen zijn die in het Financiële Dagblad staan waar ik op gewezen word. Vanochtend stond ook in de pers een mooi artikel in de FD over Revolut. Jij was degene die dat geliked heeft, Jeroen.

Jeroen: Klopt, scherp van je.

Jan Willem: Uiteindelijk heb ik dat ook nog gelezen bij het ontbijt. Maar LinkedIn is voor mij een hele belangrijke kern en daar halen we ook leads en klanten uit. Want onze campagne als Brand New Day voor de premiepensioeninstelling is inspelen op de actualiteit. Dus de hele sales en de leadsales spelen in op de actuele ontwikkelingen in de markt.

Jeroen: Zoals je eerder zei, jullie zijn natuurlijk uiteindelijk een bedrijf dat winstgevend is en wil zijn. Ik heb ook gelezen over jullie maatschappelijke betrokkenheid, kan je daar iets meer over vertellen?

Jan Willem: Jazeker. Wij kregen en krijgen dagelijks verzoeken om allerlei goede doelen van adviseurs en werkgevers waar we een bijdrage aan konden leveren en dat werd op een gegeven moment per individu een beetje een willekeur waaraan we meededen. En op een gegeven moment zijn we in contact gekomen met de EMC Weekendschool. Dat is een heel mooi instituut dat lokaal hier in Amsterdam Zuidoost kinderen die van huis uit wat minder in aanraking gekomen zijn met de maatschappij (althans wat er in de maatschappij speelt). Zij krijgen op zondag school en het mooie is dat wij het hele personeel betrekken bij de EMC Weekendschool om als begeleider mee te gaan door zelf lezingen te geven over maatschappelijke ontwikkelingen. Zo zijn we bijvoorbeeld naar de rechtbank geweest om te kijken hoe het rechtssysteem in elkaar zit. We zijn naar Paradiso geweest om te kijken “Wat is nou de ontstaansgeschiedenis van de hiphop?”, waar ik zelf ook mee geweest ben als begeleider. En het hele personeel doet eraan mee. En zo krijg je betrokkenheid.

Jeroen: En halen jullie daar ook weleens dingen uit waar je toch ook echt iets mee kan in het bedrijf zelf; los van het natuurlijk hartstikke mooie dat jullie doen voor de samenleving?

Jan Willem: Ik denk dat het de betrokkenheid van de mensen vergroot bij het bedrijf. We werken hier met heel veel jonge mensen; de gemiddelde leeftijd van Brand New Day van de 250 man ligt net iets boven de dertig. En wat je merkt aan die jongeren is dat ze de maatschappelijke betrokkenheid heel belangrijk vinden. Duurzaamheid, midden in de maatschappij staan en dat je daar als werkgever ook een bepaalde rol in speelt, dat vinden ze heel belangrijk. Dus de binding met je personeel vergroot ook op die manier.

Jeroen: En is daar ook het beleggingsbeleid op aangepast?

Jan Willem: Ja, als je kijkt naar de premiepensioeninstelling, wij kennen een keuze in duurzaam beleggen en niet-duurzaam beleggen. We laten de keuze bij de werkgevers en bij de werknemers om een invulling te geven aan datgene wat zij graag willen. Dus we bieden het. Alleen, we laten het wel aan de mensen zelf over.

Jeroen: Als je naar je loopbaan kijkt tot nu toe, wat zijn de dingen (één, twee of drie) waar je het meest trots op bent?

Jan Willem: Ik ben trots dat bij al de werkgevers die ik gehad heb, ik over de rode loper gekomen ben, maar ook over de rode loper ben weggegaan. Dus dat betekent, datgene dat we van elkaar geleerd hebben – wat ik geleerd heb van de werkgever en andersom – dat dat altijd in harmonie gegaan is. En natuurlijk Brand New Day; we zijn begonnen met negen man, met honderd werkgevers als klant. We hebben nu meer dan 5400 werkgevers en 130,000 werknemers waar we de pensioenen voor mogen regelen. Dus daar ben ik supertrots op. En zeker ook dat we het met een team doen van jonge mensen die elke dag keihard werken, gemotiveerd zijn en het leuk vinden om hier elke dag rond te lopen.

Jeroen: Coach je ook mensen in het bedrijf of buiten het bedrijf?

Jan Willem: Jazeker. Dat is eigenlijk op twee manier; binnen het bedrijf zijn er een aantal jonge mensen die van student de weg gemaakt hebben naar teammanager. Dus leider van de groepsstudenten. Die coach ik ook persoonlijk op managementzaken, waar ze rekening mee moeten houden. We zijn geen bedrijf dat allerlei dure managementopleidingen en dat soort zaken doet. De job leren, verder komen en we hebben genoeg kennis en vaardigheden in het bedrijf zodat we kunnen coachen. En dat doe ik intern. Extern ben ik ook verbonden als mentor bij Start-up Bootcamp; met onze pensioenproposities zitten we ook op startups en skillups. En we hebben allerlei partnerships met partijen zoals B. Amsterdam, Yes Delft, Sprout Media. Kortom, allemaal partijen waar de start- en skillup scene zich in begeeft en ook groeit. Dat is ook een goed voorbeeld. Dat geeft heel veel energie.

Jeroen: En wat zijn veelvoorkomende tips die jij deze mensen geeft?

Jan Willem: Intern zeg ik vaak “Experimenteer. Blijf experimenteren, maak fouten, leer van je fouten”. Maar nu we groter worden, zeg ik ook “Denk goed na over de plannen die je maakt. Zorg ervoor dat je wel een businesscase hebt dat winstgevend is voor jou. Zorg ervoor dat je meet, evalueert en blijft door ontwikkelen”.

Jeroen: Als je het zou willen delen, kan je iets zeggen over hoe jouw privéleven eruitziet?

Jan Willem: Jazeker. Mijn kinderen zijn 22 en 25. Ze zijn allebei het huis uit. De jongste heeft zijn hogere hotelschool afgerond in 2018. De oudste is nog aan het studeren. Ze wonen allebei in Amsterdam. Mijn vrouw is ondernemer, ze is jarenlang ondernemer geweest met wat grotere bedrijven. En ze is onlangs in dienst gegaan vanuit een ZZP-opdracht toen ze het vorige bedrijf verkocht heeft. En ze is nog altijd betrokken bij een robot-bedrijf. We zijn met z’n tweeën lekker aan het ondernemen, beide aan het werk. Ik sport veel. En wat ik heel erg belangrijk vind – naast het harde werken – is om ook iets terug te doen voor de maatschappij. Dus ik heb me verbonden als ambassadeur van Habitat for Humanity en minimaal om het jaar ga ik ergens op de wereld een huis bouwen voor mensen die het wat minder goed hebben. Metselen is dan mijn favoriete bezigheid.

Jeroen: Dat kan je dan dus ook goed, metselen?

Jan Willem: Nou, goed… Als amateur kan ik het inmiddels goed. Maar ik vind het echt één van de mooiste dingen die er zijn; dat je in een echt korte periode vanuit het niets een bouwwerk kan opzetten en mensen heel erg blij kan maken in arme gebieden.

Jeroen: Ik vind het wel een mooie analogie met het werk, want uiteindelijk is het ook bouwen, bouwen, bouwen. En metselen, ik ben wel onder de indruk, want dat is volgens mij wel erg moeilijk. Tenminste, dat hoor je altijd.

Jan Willem: Zeker. Maar uiteindelijk is mijn ervaring dat je – of je nou in Moldavië bent of in Indië of waar-dan-ook ter wereld – er zijn altijd lokale bouwers die met de kunst van het metselen, met die bepaalde stenen en met die specie je weer goed op weg helpen.

Jeroen: Heb je periodes gekend in je carrière – je bent nu al flink op weg in die loopbaan – waarbij je je werk en privé niet goed kon combineren?

Jan Willem: Ja, dat is wel voorgekomen. In mijn Egon-tijd is dat gebeurt. Dat was de periode dat mijn vrouw haar eigen bedrijf had en ik keihard aan het werken was bij een hele prestatiegerichte organisatie; beurs gerelateerd, alles ging om doelstellingen. Dus uiteindelijk was het dag en nacht werken en voor mijn vrouw ook. Maar we hadden wel kinderen. Dus dat ging uiteindelijk niet goed. Mijn vrouw heeft veel last gehad van burn-out verschijnselen. En uiteindelijk hebben we met elkaar gesproken en ben ik ook minder gaan werken. Dus ik heb gewoon een middag vrij genomen om er voor de kinderen te zijn en dat heeft mij eigenlijk heel veel opgeleverd.

Jeroen: Dat is natuurlijk iets dat ongelofelijk speelt in de samenleving. Er zijn heel veel van dit soort verschijnselen. Heb je bepaalde tips om het te voorkomen?

Jan Willem: Ja, luister goed naar jezelf. Eigenlijk zijn de signalen al heel vroeg te herkennen. Dat heeft te maken met jezelf, je eigen lichaam, dat je dat verwaarloost. En ik denk dat dat de belangrijkste boodschap is. Praat erover samen met je partner. Luister naar je lichaam. En dat luisteren naar het lichaam heb ik in ieder geval geleerd door me te verdiepen in mediteren, mindfulness, om daar veel meer in contact te komen en afstand te nemen van je werk. Dus zoek ook, experimenteer ook met dingen die om je heen gebeuren en pak dat aan en kijk wat dat met je doet.

Jeroen: We hebben bij Leaders in Finance ook altijd een teaser en een pleaser. Ik wil beginnen met die teaser. Uiteindelijk zijn jullie zo hard gegroeid, dat het steeds moeilijker wordt om echt innovatief te blijven. Ben je het daarmee eens?

Jan Willem: Ik denk dat naarmate je groter wordt, dat het inderdaad steeds lastiger wordt. Alleen, als je dat uit eigenaarschap nogmaals in kleinere groepen op de vloer neerlegt – dat betekent niet dat de directie of de leidinggevende steeds innovatiever moeten worden – dat je uiteindelijk of de werkvloer innovatief bent en blijft, door te werken met jonge professionals die in de laatste methodieken zijn opgeleid en dat dat ongeveer 30% van je personeel is dat vaak doorgroeit. En wij zeggen zelf; wij zijn niet het Barcelona van het voetbal, maar wel de Ajax. We leiden wel op. En uiteindelijk kunnen ze de stap wellicht naar een andere onderneming maken als ze dat willen, of hun eigen onderneming opstarten.

Jeroen: En de pleasende kant: zijn er bepaalde boeken die jou inspireren?

Jan Willem: Ja. Zoals ik net al zei, ik hou van reizen. En daarmee bedoel ik echt verre reizen. Dus om met andere culturen in aanraking te komen. En ik ben erg gepleased van het boek The Corporate Tribe. En The Corporate Tribe is van Jitske Kramer, die heb ik ook zelf ontmoet en horen spreken. En dat gaat over het ontstaan van rituelen in een organisatie, de cultuur en dat het lastig is om die te veranderen. Maar uiteindelijk zitten de oplossingen die je vaak in je bedrijf hebt ook vaak in andere culturen vastgelegd. Vandaar ook het boeddhisme, wat ik een belangrijke levensstijl vind, om me daarin te verdiepen en te kijken wat dat bijdraagt aan je eigen organisatie.

Jeroen: Zijn er nog andere boeken?

Jan Willem: Dat is een goede vraag. Dat heeft ook weer te maken met het boeddhisme; ik lees ook af en toe boeken van de Dalai Lama die over de Dalai Lama geschreven zijn: De Dalai Lama en management. Dat is om me te verdiepen in wat het boeddhisme drijft, wat hem drijft, integriteit – de moraal in de business – wat ik belangrijk vind om te doen. En voor de rest zijn er allerlei management-boekjes die ik tot mij neem.

Jeroen: Ik ben ook even nieuwsgierig naar Netflix of televisie; zijn er bepaalde dingen die je daar graag kijkt?

Jan Willem: Zeker. Als we het hebben over Netflix, ik zei net dat ik van sporten hou, ik heb thuis een crosstrainer staan. En dat motiveert me ook altijd; als ik ga kijken naar een Netflix-serie, dan doe ik dat op de crosstrainer. Dus dat betekent dat ik inderdaad sowieso vijftig minuten bezig ben. En sommige series duren meer dan een uur. Dus dan is het wat lastiger, maar dat doe ik met veel plezier. En op Netflix zijn er allerlei series over misdaad, gevangenissen, Vis a Vis bijvoorbeeld, La Casa de Papel, dat is een hele leuke en mooie serie die ik graag kijk.

Jeroen: Als je kijkt naar leaders in finance in Nederland of daarbuiten, heb je bepaalde leaders waar jij dan aan moet denken?

Jan Willem: Als je internationaal kijkt, dan vind ik Warren Buffett wel een heel bijzonder mens, het orakel van Omaha. Hij is altijd heel eenvoudig gebleven. Dat is één van de rijkste mensen ter wereld, woont nog steeds in het huis waar hij dertig jaar geleden (of misschien wel veertig jaar geleden) woonde. En de mooie link met Brand New Day is dat hij ook zegt “Als ik er niet meer ben, dan wil ik dat jullie mijn geld allemaal beleggen in indexfondsen, in wereldwijde indextrackers”. Zijn vriend was John Bogle, uitvinder van het indexbeleggen en de oprichter van Vanguard. En laat Vanguard nou onze primaire partner zijn, omdat dat heel goed past bij de beleggingsfilosofie van Brand New Day.

Jeroen: Mooi. Leuk om te horen. Ik ben tot slot benieuwd: is er iets waarvan je zegt “Nou Jeroen, dat had ik eigenlijk nog willen vertellen?”

Jan Willem: Nee.

Jeroen: Nou, dat is een hele korte ‘nee’, heel duidelijk. Dat vind ik leuk om te horen. Ik wil jou ontzettend hartelijk bedanken, Jan Willem, het was een ontzettend leuk gesprek. Ik vind het leuk hoe we aan de ene kant meer over Brand New Day te weten gekomen zijn en ook veel meer te weten gekomen zijn over jou. Het was een mooie mix van die dingen. Dus heel erg bedankt!

Jan Willem: Heel graag gedaan, Jeroen!

Jeroen: Dit was Leaders in Finance. Elke week weer een nieuwe aflevering, elke week weer een mens achter het succes. Ik vind het belangrijk om te zeggen; deze podcast zou er niet zijn zonder onze partners: Interim Valley, FG Lawyers en Bizcuit.

*** 

Volg Leaders in Finance via linkedin.com/company/leaders-in-finance 

*** 

Zou je graag een bepaalde gast willen zien bij Leaders in Finance of ken je iemand die je wil voordragen? Laat het ons weten via [email protected] 

*** 

Als je de Leaders in Finance podcast leuk vindt, zou je dan een review willen achterlaten bijvoorbeeld bij Apple Podcasts? Of ons willen volgen bij Spotify. Veel dank, want sommige mensen gaan alleen luisteren naar deze podcast als ze weten dat er genoeg anderen zijn die het leuk vinden!

Door deze site te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten