Saskia Hoskens en Jan van Vulpen (transcriptie)

Jan van Vulpen en Saskia Hoskens te gast bij de Leaders in Finance Compliance Podcast

Jeroen: Welkom luisteraars bij een nieuwe aflevering van Leaders in Finance, de Compliance Podcast. Erg leuk dat je luistert en ik ben zeer verheugd dat ik vandaag twee hele interessante gasten aan tafel heb. En voordat ik hen introduceer, ga ik eerst vertellen waar we het over gaan hebben: namelijk over transformatie, over de rol van de CRO, de Chief Risk Officer, de rol van de CCO, de Chief Compliance Officer, de relatie tussen de twee, misschien ook wel de bank waar deze twee mensen werken – de bank in de samenleving wellicht ook wel. En natuurlijk, en daarmee verklap ik waar de gasten vandaan komen, over ASN Bank. Aan tafel zitten Saskia Hoskens, Chief Risk Officer en Executive Board Member van ASN Bank. Welkom Saskia.

Saskia: Dankjewel, leuk om hier te zijn.

Jeroen: Hartstikke leuk dat je er bent en de tijd neemt om met ons in gesprek te gaan. Daarnaast zit hier ook Jan van Vulpen, Chief Compliance Officer bij ASN Bank. Ook van harte welkom. Goedemiddag, dankjewel. Leuk dat jullie er zijn. Je zei net in het voorgesprek dat je het weer hebt getrotseerd om hier te komen, naar Bloemenheuvel in Driebergen. Zijn jullie ook in roerig weer bij ASN Bank, Saskia? Of zijn jullie dat geweest? Of moet ik het anders zien?

Saskia: Nou, je gaf het net al goed aan. Wij zijn in transformatie. Volgens mij heb je dat in een eerdere aflevering ook gehoord van mijn collega Roland Boekhout, onze CEO. Wat wij aan het doen zijn, is onze bank toekomstbestendig maken. Dat betekent dat we niet alleen de naam hebben veranderd van de Volksbank naar ASN Bank, maar dat we ook hebben gekeken naar hoe we ons landelijk netwerk inrichten. En ja, eerlijk is eerlijk, dat gaat ook gepaard met een rationalisatie van ons totale medewerkersbestand. We hebben dus ook een aantal medewerkers moeten laten gaan. Dat is de fase waarin we nu zo’n beetje zitten.

Jeroen: Ja, voor luisteraars die dit even gemist hebben: jullie zijn nu ASN Bank. Voorheen waren er meerdere merken, en er is nu dus echt voor gekozen om die allemaal los te laten en verder te gaan met één merk. Klopt dat?

Saskia: Dat is correct — tot op zekere hoogte. Wat we hebben gedaan, is dat de naam de Volksbank niet meer bestaat. Als je naar ons pand kijkt aan de Croeselaan in Utrecht, dan zie je daar ASN Bank met de prachtige eekhoorn op de gevel, waarvan wij het heel leuk vinden als heel Nederland die leert kennen. Dus de Volksbank is er niet meer. We hebben SNS en ASN Bank volledig geïntegreerd. Die zijn nu bij elkaar. De volgende stappen zijn dat we ook RegioBank en BLG Wonen gaan omdopen tot ASN Bank.

Jeroen: Was het wennen, een nieuwe naam? Alles aanpassen — van handtekeningen tot logo’s en weet ik niet wat er allemaal moest gebeuren?

Saskia: Nou, er zit heel veel werk in, dat kan ik je wel vertellen. En we vonden het belangrijk om dat ook in één keer echt helemaal goed te doen. Dus behalve dat je de naam verandert bij de Kamer van Koophandel en ook naar onze investeerders communiceert dat dit de nieuwe naam is, moesten we natuurlijk ook al onze kantoren ombouwen. En inderdaad, wat je zegt, ook intern allerlei aanpassingen doen. Dat is hartstikke goed gegaan, en dat hebben we per 1 juli gerealiseerd. Het was wel een flinke verbouwing, maar met goed succes, denk ik.

Jeroen: Mooi. Ik dacht, ik val daar even mee binnen aan het begin van deze podcast. Maar even terug naar de basis. Ik vind het leuk om wat meer te weten over met wie ik eigenlijk aan tafel zit. Saskia, zou jij een wat uitgebreidere introductie kunnen geven dan wat ik gedaan heb over wie jij bent en wat jouw rol precies inhoudt?

Saskia: Oké, en waar zou je willen dat ik begin? Bij mijn geboorte of misschien iets later in de tijd?

Jeroen: Mag allebei, maar het is in ieder geval leuk om op hoofdlijnen te schetsen, zakelijk in ieder geval. Privé is natuurlijk ook interessant, maar met name zakelijk: wat jouw posities allemaal zijn geweest voordat je op de boardpositie terechtkwam waar je nu zit.

Saskia: Oké, nou, daar wil ik best wat over vertellen. Vind ik hartstikke leuk. Ik zeg altijd, ik heb aan verschillende kanten van de tafel gezeten. Ik ben mijn carrière ooit begonnen bij Deloitte als adviseur in M&A. Ik heb in M&A Advisory gezeten, in binnen- en buitenland. Hartstikke leuke tijd, waarin je echt heel veel bedrijven leert kennen. Daarna heb ik gewerkt voor Nuon NV, wat nu Vattenfall heet. In de energiemarkt is ontzettend veel gebeurd. Daar heb ik aan de M&A en strategiekant gewerkt. Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar Rabobank. Daar ben ik in allerlei rollen actief geweest, zowel in de commercie, ik heb bijvoorbeeld Zuid-Nederland geleid voor Grootzakelijk, als in restructuring en recovery. Ik heb wereldwijd FR&R, zoals dat heet, geleid. Maar ik ben bijvoorbeeld ook CEO geweest van FGH Bank. Misschien nog bekend bij een enkele luisteraar, de Fries-Groningse Hypotheekbank. Het zal jullie zijn opgevallen dat die het straatbeeld niet meer domineert. Die bank heb ik mogen sluiten, overigens ook een heel interessante opdracht. Laat ik het zo zeggen. Daarna heb ik bij ING gewerkt als Chief Risk Officer Wholesale Banking, in een heel internationale omgeving. Ook hartstikke leuk om actief te zijn, totdat ik werd benaderd voor de baan die ik nu heb: Chief Risk Officer bij toen nog de Volksbank, en vrij snel daarna ASN Bank. En nu zit ik hier.

Jeroen: Voordat ik naar Jan ga, nog twee follow-ups. Je zei, zakelijk of privé. Wil je ook iets over privé delen? Wat is leuk om hier in de podcast naar voren te brengen?

Saskia: Wat misschien leuk is om te vertellen, dat vinden mijn collega’s altijd interessant om te horen, begreep ik laatst, is dat ik iedere ochtend vrij vroeg opsta en mijn dag altijd begin met sporten.

Jeroen: Even iets concretiseren. Vrij op tijd?

Saskia: Tussen zes en kwart over zes. Er zijn hele beroepsgroepen in Nederland die dat helemaal niet op tijd vinden. Die denken dan: ik zit al een uur op het werk en heb mijn reis al lang achter de rug, welke bestemming er dan ook op zit. Maar er zijn ook mensen die graag om negen uur beginnen en om acht uur uit bed rollen. Ik sta tussen zes en kwart over zes op. Dan ga ik hardlopen of yoga doen, of een beetje krachttraining. En dan begin ik mijn dag fris en fruitig, tot grote irritatie van mensen die lekker rustig willen opstarten. Want dan kom ik meestal… dat kan Jan beamen.

Jeroen: Goedemorgen. De andere follow-up: toen je gevraagd werd om toe te treden, lang getwijfeld of was het meteen boom?

Saskia: Ik werd wel meteen aangetrokken tot de uitdaging die ik voor me zag. We zijn niet voor niets in transformatie, dus ik zag ook wel dat hier nog interessante ontwikkelingen te maken waren. Ik heb er wel goed over nagedacht. Ik vind dat als je in een positie stapt als boardmember, en dan zeker ook nog als chief risk officer binnen het bankwezen van vandaag, dat je wel een klein beetje je due diligence moet doen. Dus ik heb met heel veel mensen gesproken voordat ik daadwerkelijk het besluit nam.

Jeroen: Klinkt alsof je geen spijt hebt. Maar dat zijn mijn woorden. Jan, ook heel erg leuk dat je er bent. Ik introduceerde je als chief compliance officer. Zou je ook wat verder willen uitweiden over jouw achtergrond en andere zaken die je wilt delen, wellicht op dezelfde manier als Saskia?

Jan: Ik ben begonnen bij ABN AMRO als management trainee. Na een jaar daar gewerkt te hebben, heb ik de overstap gemaakt naar Group Audit van ABN AMRO Bank. En ik ben ook weer gaan studeren naast het werk, voor in eerste instantie mijn doctoraal bedrijfseconomie en daarna postdoctoraal registeraccountant. Wat ik heel aantrekkelijk vond in het auditvak is dat je naar organisaties kijkt, naar processen, naar beheersing. En dat is iets wat ik tot op de dag van vandaag meeneem in hoe ik mijn rol invul.

Nadat ik bij ABN AMRO Group Audit een aantal jaar had gewerkt, ben ik overgestapt naar ABN AMRO Asset Management. In die tijd was compliance nog niet echt een vak. Wat je zag, was dat naleving van wet- en regelgeving opkwam. Dat was echt iets in ontwikkeling. De monitoring daarop lag een beetje in het midden tussen legal en risk. Daar is het compliancevak verder uit ontstaan. Daar heb ik een aantal jaren gewerkt, in eerste instantie als compliance officer, later als hoofd compliance Nederland en Europees hoofd risk en compliance, tot ABN AMRO werd opgesplitst en ABN AMRO Asset Management samen verderging met Fortis Investments. Daar hebben we de integratie van het risk- en compliance­team nog gedaan.

Daarna ben ik overgestapt naar PGGM. PGGM was destijds net losgeknipt van PFZW, het pensioenfonds. De compliancefunctie daar moest worden opgezet en ingevuld. Dat heb ik een aantal jaar gedaan als hoofd compliance. In de loop der tijd kwamen er steeds meer uitbreidingen bij die rol, als gevolg van de wet- en regelgeving die van toepassing werd, en het besef dat we als uitvoeringsorganisatie voor pensioenfondsen een belangrijk stuk zorgplicht hadden. En uiteindelijk kwam ook het stuk privacy erbij, met de introductie van de nieuwe AVG.

Toen ik dat een flink aantal jaren had gedaan, ben ik overgestapt naar NN Investment Partners als global head of compliance. Ik begon vlak voordat COVID uitbrak, een heel bijzondere periode. Als ik eraan terugdenk, denk ik nog steeds aan de wandeltochten die we hadden voor de bila’s en het werken op afstand. Wat toen wel hielp, was dat je zag dat de teams in het buitenland veel dichterbij kwamen, omdat iedereen achter zijn scherm zat en daar de afspraken werden gemaakt.

Een jaar later gaf NN aan dat NNIP in de etalage kwam. Na een heel proces werd NNIP overgenomen door Goldman Sachs. Ook daar heb ik de integratie gedaan van het compliance­team binnen de complianceorganisatie van Goldman Sachs. Dat was uiteindelijk mijn laatste rol daar: head of compliance voor Goldman Sachs Asset Management Nederland. En toen kwam de Volksbank, destijds nog de Volksbank en nu ASN Bank, langs. Ze gaven aan dat ze een heel interessante klus hadden: een organisatie in transformatie waar je een mooie bijdrage kunt leveren op het gebied van compliance. We hadden natuurlijk ook wat uitdagingen. Het is bekend, denk ik, dat we twee boetes hebben gekregen: aan de ene kant op het gebied van AML, aan de andere kant op het gebied van beheerste bedrijfsvoering. Dat is natuurlijk een mooie uitdaging. En dan werken met een mooi team en een bestuur dat er echt voor wil gaan. Dat was voor mij uiteindelijk de reden om er vol enthousiasme in te stappen.

Jeroen: Ook bij jou twee follow-ups. Je noemde gisteren accountant. Heb je daar nog veel aan?

Jan: Vooral het denken over processen, denken over beheersing. Dat is wel iets wat ik vanaf het begin nu meeneem. Ik denk dat dat voor mij nog wel telt. Als je vraagt naar je RA-titel, daar kun je soms wat vraagtekens bij zetten. Maar ik denk dat dat voor mij, als je kijkt naar de NBA en wat daar gebeurt, dat volg ik nog actief. Ik vind het nog steeds goed dat ik die heb gedaan.

Jeroen: Misschien is het wel vergelijkbaar met een universitaire titel. Je hebt misschien niet meer zoveel aan die studie zelf, maar je hebt wel aan de manier van denken. Ik denk dat dat klopt. De andere follow-up, die voel je misschien wel aankomen. Is er op privégebied nog iets waarvan je zegt: dit zouden we hier goed kunnen delen?

Jan: Ik ben getrouwd met Marieke. We wonen hier in de buurt. We hebben twee kinderen die inmiddels al het huis uit zijn. Dat gaat supergoed. Waarbij je ziet dat met name die kinderen allebei heel erg maatschappelijk geëngageerd zijn. Dat vind ik heel leuk om te zien. Qua sporten ga ik bootcampen, twee keer per week, om mezelf een beetje fit te houden. En ik probeer de trap te nemen. Dat sporten moet er nu wel bij.

Jeroen: Ik ben benieuwd. Dat je vanuit de board, en dan kom ik zo ook weer bij Saskia, dat je met transformatie bezig bent. Maar vanuit de Chief Compliance Officer-rol, hoe ver ben je dan echt met die transformatie bezig?

Jan: Daar zit ik middenin. Als je kijkt naar die transformatie, dat gaat over de organisatie. Daar raak je aan enerzijds het stuk van beheerste bedrijfsvoering. Hoe voorkom je dat je in die transformatie de focus verliest? Als bank moeten wij goed georganiseerd zijn en moeten we de zaken op orde hebben. De transformatie raakt aan klanten. Je raakt direct aan je zorgplicht. Dus vanuit een complianceperspectief kijk je daar ook heel erg naar. En je kijkt natuurlijk: nemen we onze toezichthouder hier adequaat in mee zodat er geen verrassingen komen voor hen waar ze vragen over gaan stellen? Word jij bij alles van tevoren al betrokken of kom je toch iets later in het proces erbij? Ik denk dat ik vrij vlot betrokken raak bij alles wat er besloten wordt, ook bij strategische trajecten. En ik moet zeggen, Saskia is wat dat betreft heel gedreven, heel doelgericht, en wil graag de expertise aan tafel hebben die tot die doelen leidt. En daar trekt ze compliance heel proactief in mee.

Voice-over: Dit is de Leaders in Finance Compliance Podcast.

Jeroen: Misschien een beetje contra-intuïtief om het aan jou te vragen Saskia, maar ik vind het wel interessant om juist aan jou te vragen en niet aan Jan. Kan je ook te dicht op elkaar komen als board, als CRO, op je Chief Compliance Officer? Want die relatie is toch wel eentje waar ook wat spanning mag zitten, ook al ken je elkaar misschien goed.

Saskia: Mijn eerste reactie zou zijn dat ik die ervaring absoluut nog niet heb. Ik denk ook dat wij elkaar als persoonlijkheden best goed aanvullen. Maar ik ben ook wel iemand die graag mensen de ruimte geeft om de dingen te doen die zij belangrijk vinden, om hun teams te bouwen en ervoor te zorgen dat zij met hun eyes on the ball datgene doen wat nodig is om de transformatie van de bank én de business as usual te begeleiden. Te dicht op elkaar zitten zou ik niet zeggen. We hebben wel heel regelmatig contact. Dat gaat soms over kleine dingen, soms over voortgang op onze change agenda. Maar er zijn ook zaken die Jan zelf doet, zeker als het echt gaat over conflict of interest of zaken die de RVC aangaan. Daar ben ik helemaal niet bij betrokken, en dat hoort ook zo. Mijn reactie is eigenlijk niet… ik kijk ook even naar Jan… maar dat zie ik eigenlijk niet zo.

Jeroen: Heb jij een directe lijn ook naar de RVC? Is dat zo georganiseerd?

Jan: Dat klopt. Mijn directe rapportagelijn is naar Saskia. Maar nog even terugkomend op jouw vraag: het schuurt ook nog wel regelmatig. We wisselen standpunten uit, we zijn kritisch naar elkaar over welke oplossingsrichting we kiezen. Je tweede vraag, de RVC: bij ons in de RVC is Petra van Hoeken verantwoordelijk voor het risk- en compliance­domein. Naar haar heb ik ook een directe lijn.

Jeroen: Er kunnen natuurlijk dingen opkomen, om mijn initiële vraag nog wat kracht bij te zetten, waarbij je denkt: ik moet dit toch naar de RVC brengen, ook al is de board daar misschien niet al te gelukkig mee.

Jan: Dat zou zich kunnen voordoen. In de praktijk bespreek ik dat soort dingen eerst met Saskia, en pas op het moment dat blijkt dat wij onoverbrugbare verschillen van mening hebben, dan ga je die route in.

Jeroen: Over de transformatie. We hebben het steeds over dat woord. Kun je nog iets verder invullen wat er dan allemaal getransformeerd moet worden, en wat daarbij voor jou, vanuit de board bekeken, het meest uitdagend is?

Saskia: Wat we aan het transformeren zijn: ten eerste, de voorkant van de bank heeft nu één merk. We brengen dat allemaal naar één merk. Een groot deel hebben we al gedaan, maar we willen ook graag naar productharmonisatie. En uiteindelijk willen we ook groter worden. We hebben een gezonde ambitie. De transformatie is niet alleen intern gericht, maar we proberen de bank ook steeds steviger te maken en mooier voor onze klanten. Dat is het belangrijkste doel.

En ten tweede heb je daar intern een organisatie voor nodig met mensen die dat op een efficiënte en effectieve manier doen. Dus het tweede doel van de transformatie is om onszelf zodanig te organiseren dat we sneller, simpeler en slimmer kunnen leveren. Dat is ook het motto van de transformatie: sneller, simpeler en slimmer. Dat geldt dus ook voor onze interne organisatie.

Dat hebben we op 1 juli gedaan, en dat was best een grote uitdaging. Dat was ook spannend voor alle stakeholders. We hebben de hele inrichting van de organisatie aangepast. Daar zijn alle domeinen in meegegaan. Dat was uiteraard best een beetje spannend, waarbij een hoop mensen niet alleen zijn afgevloeid of nog zullen afvloeien uit de organisatie, maar ook een nieuwe rol hebben gekregen of in een andere inrichting terecht zijn gekomen. Door dat in één keer te doen voor de hele organisatie, doe je echt iets wat heel uitdagend is.

Jeroen: Het is de stakeholder, de collega’s, in feite de meest ingewikkelde. Dat kan ik ook op een positieve manier bedoelen. Maar is dat de stakeholder die het meest moet worden meegenomen?

Saskia: Ik denk dat het met name gaat om ervoor zorgen dat je heel goed optrekt samen met je ondernemingsraad, die natuurlijk heel erg staan voor de belangen van alle stakeholders, maar natuurlijk ook voor een heel groot deel voor de werknemers. Dat is heel belangrijk. Vanuit eerdere processen waar ik in mijn carrière in verzeild ben geraakt, heb ik daar best wat ervaring mee. Gelukkig mijn collega’s ook. Dat was denk ik de belangrijkste uitdaging. Niet omdat het niet goed ging, want ik denk overigens dat ze echt ongelooflijk goed hebben meegewerkt. Maar het was voor hen wel een uitdaging om dat in de door ons gewenste korte tijd te realiseren. Om ze daarin continu goed mee te nemen en dat zorgvuldig te doen, dat was het belangrijkste. Onze RVC daarin meenemen, die vonden het een uitstekend idee waar we allemaal mee kwamen. Dus natuurlijk moet je dat ook goed borgen. Dat ging uitstekend in mijn ervaring.

Jeroen: Als ik als buitenstaander naar jullie kijk — ik kom natuurlijk regelmatig mensen van jullie tegen, maar ik ben natuurlijk absoluut een buitenstaander — dan zie ik de afgelopen jaren best wel veel momenten waarop men wil veranderen. Maar nu lijkt het, en nogmaals, als buitenstaander, ik weet niet of ik het woord rigoureus moet gebruiken, dat is waarschijnlijk iets waar je het niet mee eens zult zijn, maar het lijkt wel alsof er daadwerkelijk een forse verandering wordt ingezet. De naam wordt veranderd, in de top is er ongelooflijk veel gewijzigd, maar ook daaronder, zoals jij net vertelde. Er zijn veel mensen die naar andere banen zijn gegaan. Het lijkt dit keer wel heel serieus te zijn, qua verandering.

Saskia: Daar ben ik het mee eens. Het is ook heel serieus. Zo hebben we dat ook willen aanzetten. De keuze om per 1 juli zo’n drastische verandering in te zetten, hebben we als board heel bewust gemaakt, wetende dat dat voor onze eigen mensen, voor onze klanten en voor de rest van de buitenwereld een grote stap zou zijn. Maar dat is een heel bewuste keuze geweest, en ook een statement om te laten zien dat het ons menens is. We zijn daar nog volop mee bezig.

Wat we wel hebben gedaan, en dat is misschien even mijn rol als Chief Risk Officer daarin, is goed kijken naar de risico’s die je tegenkomt op het moment dat je zo’n grote verandering in gang zet. Dus wat we hebben gedaan, is dat ook intern heel goed borgen. Daar was het team van Jan nadrukkelijk bij betrokken. We hebben continu risk assessments gemaakt voor al die veranderingen die we nu inzetten. Is dat voldoende afgewogen ten opzichte van het daadwerkelijke voordeel dat we als organisatie willen realiseren? Dat hebben we heel zorgvuldig gedaan, en niet alleen vanuit risk en compliance, maar ook als board. Ik denk dat we dat heel professioneel hebben weten aan te pakken.

Maar het was wel belangrijk om te blijven beseffen: gaan we niet te snel? Doen we dit op een weloverwogen manier, waarbij we alle risico’s ook goed mitigeren? Dat is een mooi woord dat wij in het bankwezen gebruiken, en dat is goed gebeurd.

Jeroen: Aan jullie beiden dezelfde vraag. Jullie komen in een organisatie die, zoals een van jullie eerder al zei, met boetes te maken had rondom beheerste bedrijfsvoering en witwasbestrijding. Maakt dat het inzetten van zo’n transformatie lastiger, omdat je daar ook nog mee moet dealen? Of was dat al helemaal opgelost?

Saskia: Die boetes kwamen op mijn pad toen ik, uit mijn hoofd, twee maanden bij de Volksbank in dienst was. Het is niet leuk om als organisatie boetes te krijgen. Aan de andere kant onderstreept het wel de urgentie die je in een organisatie nodig hebt om te creëren: de sense of urgency om een aantal zaken daadwerkelijk aan te pakken. Het is niet leuk, maar ik zou bijna voorzichtig zeggen: je kunt het ook gebruiken om het momentum te creëren dat daadwerkelijk noodzakelijk is.

Want ja, uitgangspunt is natuurlijk dat die boetes niet leuk zijn, maar ze worden ook niet helemaal voor niets gegeven. Dat komt ergens vandaan. Dus we hebben daar heel serieus naar gekeken. En we zijn op dit moment alle onderliggende oorzaken die ten grondslag lagen aan die boetes successievelijk aan het oplossen.

Jeroen: Dus de silver lining van de boetes is dat je meer draagvlak hebt voor verandering? Mijn woorden.

Saskia: Ja, dat is de juiste vertaling denk ik. Zo hebben we het wel ingezet.

Jeroen: Eens, Jan? Nee, je bent het er natuurlijk helemaal niet mee eens. Dat vind ik wel interessant.

Jan: Ja, precies. Daar ben ik het wel mee eens, met dien verstande: in die transformatie komen natuurlijk ook de trajecten terug die we aan het uitvoeren zijn op het gebied van AML-risicobeheersing en beheerste bedrijfsvoering. Nee, de projecten zijn nog niet afgerond. We zijn daar nog druk mee bezig. Jullie hebben ook Gwendoline van Thunen gesproken, die al heeft toegelicht dat het traject dat we doen rondom AML en onze zakelijke zorgplicht volop loopt.

Zij geeft nu leiding aan het hele hersteltraject, maar we kijken ook gelijk een stap verder. En daar helpt de transformatie bij: hoe richt je het vervolgens structureel goed in? Dat je de transformatie en het structureel goed inregelen kunt combineren, dat versterkt elkaar. En dat versterkt ook een stukje beheerste bedrijfsvoering.

Het feit dat de transformatie leidt tot nadenken over waar wij als bank voor staan en wat we willen leveren, versterkt ook het bewustzijn over hoe de organisatie eruit moet zien en hoe we die zo inrichten dat er een soort inherente risicobeheersing ontstaat. Dat is waar we uiteindelijk op uit willen komen.

Jeroen: Je zit hier aan tafel met ongekend veel ervaring. Tientallen jaren, misschien wel vijftig jaar samen. Als je het even wat breder trekt dan ASN, vanuit compliance- en riskperspectief: wat zijn volgens jullie op dit moment de grootste risico’s voor financiële instellingen in Nederland, of misschien breder? Waar zouden jullie beginnen?

Saskia: Ik denk dat dat per financiële instelling natuurlijk een klein beetje verschilt. Dus ik kan niet helemaal praten over de hele financiële sector.

Jeroen: Mag ook op ASN plotten, hoor. Ik hoef het niet alleen maar over ASN Bank te hebben, het mag ook breder, maar up to you.

Saskia: Ik denk dat in zijn algemeenheid, en dat is misschien een beetje flauw, maar compliance en risk, dus het blijvend voldoen aan wet- en regelgeving, wel een uitdaging is als je kijkt naar de hoeveelheid wet- en regelgeving die op banken is afgekomen na de global financial crisis. We hebben net uitgerekend dat we als ASN Bank, en dan zijn we nog maar een Nederlandse retailbank, ons zo’n beetje aan vijfhonderd wetten moeten houden. Dat is nogal wat.

Jeroen: Bizar toch?

Saskia: Dat is best een bizar aantal. Kan dat wel? Nou, het kan zeker. Het kan zeker op het moment dat je het goed implementeert, op het moment dat die wet er is. En ze zijn er niet voor niks. Dus ik denk dat het absoluut kan, maar het is wel een uitdaging. Kijk, als je het hebt over risico’s die echt de bank kunnen ondermijnen, dan zou ik zeggen dat cyberrisk en cybersecurity voor alle banken een uitdaging zijn.

Dat is een risicogebied waar we enorm alert op zijn als banken, waar we ons ook niet noodzakelijkerwijs op beconcurreren, omdat we zien dat dit ook een maatschappelijk probleem is. We moeten ervoor zorgen dat we als financiële instellingen gewoon weerbaar zijn. Daar wordt ontzettend veel in geïnvesteerd. Ik durf ook te zeggen dat we daar echt on par zijn met wat we kunnen doen, alleen hier zit natuurlijk een beetje black-swanpotentieel in: je weet niet zo goed wat er op je af gaat komen. En de buitenwereld blijkt toch vaak net een tandje sneller dan wij. Dus dat vind ik wel een hele grote om te noemen.

Jeroen: Dus wet- en regelgeving één, en cyber twee. Het zijn natuurlijk onvoorstelbaar veel risico’s die we kunnen opsommen, maar als je moet kiezen, dan zijn dat wel twee hele grote.

Saskia: Ja, die eerste noemde ik omdat we het net hadden over het voldoen aan wet- en regelgeving. Ik zou die niet noodzakelijkerwijs op één zetten, maar het is wel een heel groot aandachtspunt voor veel banken. Kijk, als je nu globaal kijkt naar de ontwikkelingen in de wereld, dan zorgen de geopolitieke ontwikkelingen natuurlijk voor heel veel risico’s.

Op het gebied van alle risico’s die we kunnen identificeren als banken — of dat nou credit risk is, market risk of liquidity risk — zien wij als ASN Bank dat op dit moment, omdat we actief zijn in Nederland in de retailmarkt, niet heel direct op ons afstralen. Ik kan me wel voorstellen, gezien mijn rol bij andere grote financiële instellingen die een veel globalere rol hebben, dat dat best een worsteling is. Daarnaast heb je natuurlijk klimaatrisico’s.

Dat is niet alleen wet- en regelgeving waar we aan moeten voldoen en over moeten rapporteren, maar je ziet ook bij banken die actief zijn in sommige sectoren dat het zich daar ook echt materialiseert. Dat was al toen ik bij Rabobank zat. Daar zag je klimaatrisico’s gewoon daadwerkelijk materialiseren.

Jeroen: Gewoon op uitstaande leningen bijvoorbeeld.

Saskia: Ja, op uitstaande leningenboeken. Als het ging om droogte of overstromingen, dan zag je gewoon het effect. En daar moest je iets mee.

Dus er is, en zo kan ik nog wel even doorgaan, ik zou ook niet noodzakelijkerwijs een ranking durven maken. Er zijn meerdere zaken waar we bovenop zitten als organisatie, en zeker ook als chief risk en compliance officers.

Jeroen: Het lijkt me dat je sommige risico’s direct best wel kunt beïnvloeden, en andere natuurlijk een stuk minder. Zeker de hele geopolitieke situatie. Als het oorlog wordt, dan is iedereen natuurlijk in de problemen. Hetzelfde geldt als de hele economie in mineur komt. Ja, dan hebben jullie daar ook mega veel last van. Dan krijg je achterstanden op hypotheken, noem maar op. Maar die cyber, die lijkt me zo ongrijpbaar. Want ja, daar kan je wel veel aan doen, maar hoeveel moet je eraan doen? Wanneer is het genoeg? Dat lijkt me heel ingewikkeld.

Saskia: Nou, dat is ook wel zo. En daarom is kennisdeling in de sector op dat gebied ook gewoon cruciaal. Ik zei al, dit is een concurrerende markt waarin je opereert, ook als financiële instelling. We willen allemaal het beste doen voor onze klanten, maar we hebben wel één gezamenlijke doelstelling, en dat is ervoor zorgen dat we overeind blijven en dat we criminelen geen kans geven om toe te slaan in de bankaire sector. Dus ja, dat is een gebied waar we met elkaar ook echt aan kennisdeling en kennisuitwisseling doen, die absoluut niet de concurrentie in de weg staat. Want dat kan gewoon.

Jeroen: Klimaatrisico’s noemde je. Ligt het aan mij of hoor je daar echt veel minder over in de Nederlandse of wereldwijde financiële sector?

Saskia: Ik denk dat wij er sowieso heel veel mee bezig zijn als ASN Bank, omdat wij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. We zijn een sustainable bank die heel graag ons steentje, en liefst zelfs een hele grote steen, bijdraagt aan de duurzaamheid van de samenleving. En het is in mijn ogen nog steeds zo dat we heel veel horen, zowel uit Brussel als uit Frankfurt, als het gaat om wet- en regelgeving waar we ons aan moeten houden. En ik denk ook voor een groot deel terecht, omdat het belangrijk is dat we ook als financiële instellingen daar niet alleen over rapporteren, maar ook daadwerkelijk ons steentje aan bijdragen.

Jeroen: Jan, we horen een hele lijst met risico’s. Ik word er helemaal zenuwachtig van als ik daar verantwoordelijk voor zou moeten zijn, al die dingen die opgesomd worden. Is het ook jouw lijstje, of zeg je: nee, ik voeg er nog een paar aan toe, of ik leg meer prioriteit bij een van deze?

Jan: Wat je ziet is dat, zoals Saskia terecht zegt, sustainability risk en sustainability wetgeving nadrukkelijk bij ons op de agenda staan. Je ziet ook in Nederland dat toezichthouders als de AFM en met de komst van de CSRD heel nadrukkelijk inzetten op nieuwe ontwikkelingen. Financiële instellingen onder toezicht zijn daar actief mee bezig. Ik had vorige week nog een call waarin de AFM aangaf dat ze zagen dat er nadrukkelijk positieve ontwikkelingen waren. Dus het is echt iets waar wij op inzetten.

Jeroen: En verder zijn er nog risico’s, misschien, ja, wat ik al zei, het hoeft niet per se op ASN geplot te worden, maar waarvan jij zegt: voor de financiële sector is dat wel een van de grootste uitdagingen op dit moment.

Jan: Nou, het gevoel is van: jongens, we hebben nu allemaal die AML wel zo’n beetje achter de rug. Dat gevoel is er zeker niet. Ik bedoel, houden we hem vooral nog vast, dat risico lopen we nog steeds. Het is nog niet afgehecht. Dus daar hebben we echt onze handen nog vol aan.

Jeroen: Het is niet voor niets dat jullie een boardmember hebben, het werd eerder aangehaald, maar je hebt echt op boardniveau iemand die daar verantwoordelijk voor is.

Jan: Precies. En ik denk dat de board als geheel, los van die ene boardmember, heel nadrukkelijk voelt dat we daar echt nog stappen moeten zetten en dat we daar aan het investeren zijn. Dus die zou ik echt niet buiten beschouwing willen laten.

Jeroen: Nog andere risico’s? Omdat er toch veel mensen uit de financiële sector deze podcast luisteren, en helemaal ook veel compliance­mensen. Zijn er nog risico’s waarvan je zegt: dat wordt misschien weleens onderschat? En anders ga ik er eentje opbrengen nog. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Saskia: Er zijn er zeker nog wel een aantal. Ik kan natuurlijk de hele taxonomie even aflopen, maar laat ik er dan nog één noemen. Data risk is denk ik voor heel veel financiële instellingen, maar ook voor ons, een groot thema.

Jeroen: Wat versta je daaronder?

Saskia: Het risico dat we uiteindelijk onze datakwaliteit, databeschikbaarheid en datatoegankelijkheid niet op orde hebben. Kijk, we hebben dat natuurlijk gezien aan de AML-kant, en dan gaat het echt over cliëntdata. Maar datzelfde geldt uiteindelijk voor alle data die we op het gebied van kredietrisico en interest rate risk paraat moeten hebben als organisatie. En gepaard daarmee gaat model risk. Je ziet natuurlijk dat er de afgelopen tien jaar, misschien iets langer, in de bankensector de toepassing van kredietrisicomodellen en interest rate risk models enorm is toegenomen.

En ook de eisen daaromheen, om ervoor te zorgen dat we onze kapitaalsvereisten goed kunnen modelleren, maar ook voor pricing en voor het onderscheiden van kredietrisico’s en portefeuilles goed kunnen berekenen. Maar dat betekent wel dat je data op orde moet hebben. En iedere bank, deze ook, weet ik uit ervaring, hikt aan tegen een verleden waarin daar niet altijd even zorgvuldig mee is omgegaan, laat ik het zo zeggen.

Dus dat is wel een risico going forward. Je doet natuurlijk ook je voordeel met goede data, en daar hoor je heel veel over in de samenleving. Snap ik helemaal, dat geldt voor ons ook. Maar ervoor zorgen dat je dit structureel goed, efficiënt en slim inricht, is voor ons ook nog een uitdaging.

Jeroen: Het risico dat ik ook nog wil opbrengen, wat ik de laatste tijd best vaak hoor en wat je niet vaak on the record hoort, maar meer off the record, is dat veel boardleden van financiële instellingen zich zorgen maken over hoe je iedereen bij elkaar houdt en de cultuur vasthoudt. Met name omdat er zoveel mensen thuiswerken en zoveel mensen toch minder betrokken lijken te zijn. Misschien is het niet waar, hoor, het is een aanname. Maar hoe zorg je dat je iedereen erbij houdt en ook die compliance culture maakt? Ik kijk nu Jan aan, dat kunnen luisteraars niet zien, maar die compliance culture creëert waarbij je dat gedrag krijgt dat je wil.

Jan: Dat is wel interessant, want dat is een van de onderwerpen die we ook in de transformatie heel nadrukkelijk op de agenda hebben staan. En niet zozeer het thuiswerken, want ik denk dat dat een onderwerp is dat uit de COVID-tijd is ontgroeid, maar ik denk dat het nog steeds bestaat. Als je diep in mijn hart kijkt, dan heb ik natuurlijk alle mensen het liefst op kantoor, vooral in het licht van het uitwisselen van ervaringen en het leren van elkaar.

Maar als je praat over cultuur en mensen bij elkaar brengen, en met elkaar praten over hoe we kijken naar de organisatie, hoe we kijken naar de beslissingen die we nemen en vanuit welk perspectief we die beslissingen nemen, dat is echt iets waar wij nu actief mee bezig zijn. Als je praat over risicocultuur, en jij zegt compliancecultuur, maar we nemen het breder, we praten over risicocultuur.

Hoe kom je tot je keuzes? Welke overwegingen maak je daarbij? Hoe leg je dat goed vast? Welke partijen, welke stakeholders weeg je daarin mee? Dat is echt nu heel nadrukkelijk iets waar wij binnen ASN Bank, mede in het licht van de transformatie, maar eigenlijk ook breder, ook in het kader van beheerste bedrijfsvoering, echt op inzetten.

Jeroen: Je zegt, het liefst zou ik iedereen wel bij me hebben. Waren jullie niet ook de bank die op één dag in de week helemaal dicht is gegaan? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Jan: Daar ben ik niet bij geweest. Wat ik nu wel zie, is dat mensen zich ook realiseren dat op de bank zijn echt toegevoegde waarde heeft. Elkaar leren kennen, met elkaar praten, elkaar vinden in de gang bij het koffiezetapparaat, maar ook gewoon in de vergaderzaal. Dan zie je dat beslissingen soms sneller worden genomen en discussies minder lang duren dan wanneer je alleen maar aan het e-mailen bent.

Jeroen: Misschien ook wel dat je als medewerker toch even in je onderbuik voelt: er is hier iets gaande, ik hoor iets of ik voel iets bij een klant, en ik laat het maar gaan, want met wie had ik het kunnen bespreken? Terwijl als je op kantoor loopt, denk je bij het koffiezetapparaat: bespreek het maar eens. En dan zegt iemand, je moet echt even met de chief compliance officer gaan praten, dit moet je echt even oversparren. Ook dat soort dingen deel je toch eerder als je de mens tegenover je hebt.

Jan: Dat, en ik vind ook het gevoel van trots een hele belangrijke. Als ik even terugdenk aan 1 juli, de dag dat we het merk hebben omgebouwd en ook de eekhoorns op het pand hadden staan, dat was de dag dat mensen binnenkwamen en werden ontvangen door de boardmembers aan de poort.

En je voelde gewoon dat dat voor die mensen bijzonder was. Ze waren allemaal nieuwsgierig, het hele pand was vol. Mensen vroegen zich af: wat gaat dit ons brengen? En je voelde gewoon een vibe van: dit is gaaf, hier wil ik bij zijn.

Op kantoor zijn betekent ook dat je dat samen meemaakt. Nog toevoegingen, Saskia?

Jeroen: Na deze mooie, enthousiaste reden?

Saskia: Ik vind dat Jan dat echt uitstekend heeft uitgedrukt. Nee, niet zo heel veel aanvulling op. Ik denk wel dat je uiteindelijk ziet dat mensen daar langzaam steeds meer afgewogen keuzes in maken. Dat ze af en toe thuiswerken omdat ze dan echt iets af moeten maken en zeggen: nu wil ik even niet gestoord worden. En daar hebben we ook gewoon respect voor als organisatie. Dat stimuleren we ook, dat mag, en dat is geen enkel probleem.

Maar precies wat Jan zegt, er zijn ook heel veel redenen om op kantoor te komen. En net als veel andere organisaties proberen we het aantrekkelijker te maken om er te zijn, zodat het ook gewoon leuk is.

En niet door, laten we zeggen, snoep en limonade uit te delen, want dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar door mensen te laten zien dat als je er bent, je andere kennis opdoet, je je collega’s beter leert kennen en echt het teamgevoel ervaart. Zeker voor jonge mensen die dat niet gewend zijn en die denken dat thuiswerken de norm is, is het belangrijk om te laten voelen hoe leuk het is om met collega’s samen te werken.

En met mensen die al twintig, vijfentwintig jaar ervaring hebben, daarvan te leren hoe het vak vroeger was en hoe het nu is, en hoe je soms een beetje anders naar dingen kunt kijken.

Jeroen: We hebben eerder in dit gesprek ook uitgebreid gehad over de transformatie, en er werd ook genoemd de groeiambitie. Waar zit die precies in?

Saskia: Wat ik helemaal aan het begin al zei in mijn introductie: wij hebben die eekhoorn op ons kantoor geplakt.

Jeroen: Hij komt wel vaak terug vandaag.

Saskia: Hij kan maar blijven hangen. De kracht van de boodschap zit in de herhaling, dat heb ik ooit geleerd toen ik thuis kunde studeren. En wij zouden het heel leuk vinden – dat is echt onze ambitie – om zoveel mogelijk mensen klant te maken van ASN Bank. En daar staat een stevige groeiambitie tegenover, waarvan we denken dat we die ook daadwerkelijk kunnen waarmaken.

Jeroen: En dat is een Nederlandse groeiambitie?

Saskia: Dat is een Nederlandse groeiambitie, ja.

Jeroen: En is die groeiambitie gericht op Nederlands retail, of ook bedrijven, of allebei?

Saskia: Nou, wij zijn natuurlijk voor een heel groot deel actief in het privésegment, dus voor particuliere klanten, in hypotheken, betalen en sparen. En dat zullen we ook absoluut blijven doen. Dat is het grootste deel van ons businessmodel. Maar we zijn ook actief in het kleinbedrijf. We hebben ook een Sustainable Finance-portefeuille.

Dus er zijn ook andere activiteiten die we uitvoeren. En zeker ook het kleinbedrijf is hartstikke belangrijk, want heel veel van onze klanten hebben ook een kleine onderneming. Ik denk dat dat de groeimotor is van de Nederlandse economie, dus die willen we heel graag blijven steunen.

Jeroen: Toch nog even over die eekhoorn. Dat hebben jullie zelf ingebracht. Dat staat met name voor groen, neem ik aan, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Saskia: Ja, hij is rood, maar hij staat voor groen, dat klopt.

Jeroen: Kan ik dan als iemand die daar eigenlijk niks mee heeft – dat ben ik overigens zelf niet, zeg ik meteen bij – verkeerde ideeën krijgen? Maar kan ik als ondernemer of particulier die er eigenlijk helemaal niks mee heeft toch prima bij jullie bankieren? Of zeg jij, ik moet dat wel echt onderschrijven?

Saskia: Iedereen kan bij ons bankieren. Ons motto is: wij zijn er voor alle Nederlanders. En dat zullen we absoluut vasthouden. We zullen mensen zeker wel stimuleren en ook uitdagen om vooral een steentje bij te dragen aan duurzaamheid in Nederland, maar bij ons mag iedereen bankieren.

Jeroen: Dat is heel helder. Vanuit de compliancekant: betekent die eekhoorn dat je heel erg gefocust bent op risico’s vanuit het niet naleven van de missie van ‘we willen een groene bank zijn’?

Jan: Ik denk dat het een belangrijk onderwerp is waar wij naar kijken, maar niet een van de belangrijkste. We hebben ook andere uitdagingen op ons bord liggen. Het gaat vooral over die beheerste bedrijfsvoering als geheel. En als je praat over de eekhoorn, zoals jij daar nu naar verwijst, dan praat je over productmanagement. Dus de producten die wij aanbieden aan onze klanten. Is compliance daarbij betrokken? Integraal.

Als je praat over hoe wij omgaan met onze klanten, dan is het idee daarachter ESG: hoe ga je om met je klant? Zorgplicht is een heel belangrijk element waar compliance naar kijkt. En als je de link legt tussen de eekhoorn en cultuur – de risicocultuur waar we het net over hadden – dan gaat het over hoe je naar klanten kijkt. Wij zorgen voor onze klanten. We kijken daar natuurlijk wel op een zakelijke manier naar, maar klantbelang centraal is een element dat heel nadrukkelijk speelt.

Jeroen: Op een zakelijke manier naar klanten kijken is uiteindelijk ook sustainable. Anders ben je niet sustainable voor je eigen organisatie.

Jan: Zo is dat ook.

Jeroen: De laatste twee vragen van mijn kant. Tips voor starters. Ik heb altijd enorm veel lol aan al die honderden interviews om te vragen naar tips voor starters. Het kan ook een tip zijn aan jezelf, zoveel jaar geleden: had ik dat maar gedaan, had ik dat maar geweten. Waar denken jullie aan? Ik kijk jullie beiden aan, ik weet niet wie er wil beginnen.

Jan: Een van de tips die ik aan starters zou geven is: blijf vooral breed kijken. Voor een starter zit er veel risico in dat hij in zijn eerste functie begint en zich dan helemaal verdiept in datgene wat hij of zij doet. Ik zou zeggen: blijf vooral ook breed kijken naar hoe dat past in de bredere organisatie.

Een tweede punt dat ik zou meegeven is: blijf kritisch. Zorg dat je aangeeft als je ergens vragen over hebt. Stel je vragen ook, en zorg dat je niet achterover gaat leunen en denkt: dat lost een ander wel voor mij op. Als je vragen hebt, breng ze in. Daar word je alleen maar beter van.

Jeroen: En stel, je hebt heel veel feeling bij het compliancevak en je denkt: de functie die Jan heeft, dat wil ik uiteindelijk ook. Ik wil chief compliance officer worden. Kun je dan beter starten in de business of meteen in het compliancevak?

Jan: Ik denk dat beide goed kan werken. Als je in de business zit en je hebt begrip van wat voor producten we hebben, wat voor processen daar spelen en hoe je die beheerst, dan ben je hartstikke welkom bij compliance om te komen helpen en bij te dragen. Als je begint bij compliance en je gaat op een te hoog niveau zitten, dan wordt dat niet heel effectief. Maar als je begrip hebt van de business, zelfs al doe je dat vanuit een complianceperspectief — zoals ik destijds vanuit audit — dan is dat zeker van toegevoegde waarde, absoluut.

Jeroen: Jij bent eigenlijk van third line naar second line gegaan, en wie weet nog een keer first line.

Jan: Wie zal het zeggen?

Jeroen: Saskia, jouw tips voor de jongere Saskia of überhaupt iemand die nu start op de arbeidsmarkt?

Saskia: Als je het hebt over onze sector en daar zou starten, dan zou ik dat mensen van harte aanbevelen. Even voortbordurend op wat Jan zegt: ik heb zelf in de commercie gezeten en in risk en compliance. Dus ik vind die combinatie echt enorm waardevol. Ik zal onze starters altijd aanbevelen — en sterker nog, daar wil ik graag meer mee doen — om binnen onze organisatie te stimuleren dat ze in meerdere gebieden werkzaam zijn. Dat ze inderdaad vooral niet in een kokertje opgroeien. Je zei het al, breed blijven kijken.

Daarnaast is er een tip die ik altijd aan jongere mensen meegeef die ik coach of waar ik mentor van ben geweest, of die bij mij komen voor advies. Een aantal dingen zeg ik altijd: ga vooral doen waar je energie van krijgt. Want als je ergens energie van krijgt, dan geef je die ook terug aan een organisatie. En ga vooral niet denken in termen van carrièrepaden. Dat vind ik altijd heel ingewikkeld.

Jeroen: Wat gaat er dan mis als je denkt in carrièrepaden?

Saskia: Dan ga je dingen doen waar je hart niet ligt. Dat moet je niet doen. Je moet iets doen wat je leuk vindt. Dat je het even probeert is prima, maar als je er geen energie van krijgt, dan word je er ook nooit echt goed in. Net als dat je geen allround sporter kunt worden. Ook op het voetbalveld heb je een bepaalde rol omdat die bij je past, en daar moet je vooral beter in worden. Maar als je een hele goede verdediger bent, moet je misschien niet gaan trainen voor aanvaller. Dat geldt hier ook. Op een gegeven moment moet je je rol een beetje vinden en daarin doorgaan. En aan starters, en dan doe ik misschien even een beetje een gedurfde uitspraak…

Jeroen: Dat is leuk.

Saskia: Dan doe ik maar even een navolging van Barack Obama, die ik toch altijd wel hoog heb zitten. Die kreeg ook een keer die vraag en die vond ik wel mooi. En ik denk dat ik dat in de praktijk ook wel doe. Ik zeg ook tegen mensen: get shit done. Dus als starter: niet lullen maar poetsen. Ik kom niet eens uit Rotterdam, maar toch. Zorg dat je levert.

Jeroen: Is dat vaak niet zo dan? Want waarom is het anders een gedurfde uitspraak? Dat moet dus zijn omdat niet iedereen dat doet en er misschien iets meer gekletst wordt dan gedaan.

Saskia: Nou, ik denk dat in veel grote organisaties, als je niet oppast, er een uitdaging is dat je wordt meegezogen in een week die ook bestaat uit heel veel praten, in overleggen verschijnen en dingen doen waarvan je denkt: wat is de toegevoegde waarde hiervan? Dus ik zou mensen vooral willen uitdagen om te blijven denken: waarom doe ik dit? Waarom doet de organisatie dit? En als je eenmaal weet wat je wel moet doen, lever dan. Want dan kom je verder. En dat waarderen mensen ook.

Jeroen: Prachtig. Het zou een mooi einde geweest kunnen zijn, maar ik had beloofd twee vragen te stellen. Dus ik kan nu niet meer hierop eindigen. Het moet wel true to my listeners zijn. De laatste vraag is: zijn we nog iets vergeten? Of zeg je, dat wil ik graag nog echt benoemd hebben in deze podcast? We hebben het over ongelooflijk veel dingen gehad. Ik ga jullie daar zo uitgebreid voor bedanken. Maar is er nog iets wat je zegt: dat wil ik als uitsmijter, of dat hebben we echt gemist, of anderszins?

Saskia: Ik vind het een moeilijke vraag, maar ik ga er toch proberen een antwoord op te geven. Jij noemde straks even het woord trots, Jan. Kijk, ik denk dat we in de financiële sector best een hele tijd in een situatie hebben gezeten waarin de maatschappij ons met argusogen heeft bekeken. Ik zou in ieder geval tegen luisteraars willen zeggen: wees vooral trots op wat je doet. En ik ben heel blij dat ik bij een bank werk. Ik denk dat wij een hele belangrijke en mooie rol hebben in de samenleving. Dat we echt een motor zijn van de samenleving. En ik zou daar graag mee willen eindigen: dat we ook iedere dag blij naar huis mogen gaan als we de goede dingen doen en onze klanten hebben kunnen helpen.

Jeroen: Ik zie Jan nu knikken dat dat ook echt een prachtig einde is. Daar gaan we het bij laten. Behalve dat ik heel graag jullie wil bedanken. Een paar dingen wil ik teruggeven. Eén is, ik vind het – vond ik al, en nu misschien nog wel sterker – heel stoer dat jullie hier samen zitten. Want het is best wel spannend, denk ik. Misschien niet voor jullie, maar ik zou het spannend vinden als ik in jullie rol zat om hier samen te zitten, vanuit jullie beide perspectieven voor dezelfde organisatie. Heel erg leuk. Nooit eerder gehad om een CRO en een Chief Compliance Officer bij elkaar te hebben in één organisatie. Dus dank daarvoor.

Ik heb natuurlijk erg gelachen om de eekhoorn. Ik snap hem ook, en er zit veel meer onder dan alleen het lachen erover. Volgens mij zijn er niet zoveel brands in de financiële sector in Nederland die echt een dier in het logo hebben. Dus dat vond ik heel leuk.

En tot slot, wat ik zou willen teruggeven, is dat trots – en in mijn woorden het zelfvertrouwen – dat straalt er wel af bij jullie. Dat is leuk om te zien, bij jullie twee, maar ook breder bij wat ik hoor en zie bij ASN Bank. Ik wijs er nu naar.

Ik heb een klein bedankje meegebracht om mijn dank aan jullie en alle tijd die jullie hierin hebben gestoken kracht bij te zetten. En nogmaals, heel fijn dat jullie er waren: Saskia Hoskens, Chief Risk Officer en Executive Board Member bij ASN Bank, en Jan van Vulpen, Chief Compliance Officer bij ASN Bank. Heel fijn dat jullie er waren.

Voice-over: Graag gedaan.

Jeroen: Dankjewel, Jeroen.

Voice-over: Je luisterde naar de Leaders in Finance Compliance Podcast. Deze podcast werd mede mogelijk gemaakt door Deloitte, Rabobank, SENS, Kayak en Osborne Clarke.

Meer weten of een reactie achterlaten? Dat kan op onze LinkedIn. Als je ons daar volgt, ben je bovendien altijd op de hoogte van nieuwe afleveringen. Natuurlijk zijn we je zeer dankbaar als je een review achterlaat en meer mensen vertelt over deze podcast. Vergeet ook niet te kijken naar de andere podcasts op ons kanaal. Er zit vast iets tussen dat je aanspreekt. Bedankt voor het luisteren.

We’d love to keep you informed on the next iterations of this event. Please enter your details below, and we’ll keep you posted!