De Week van de Crowdfinance (transcriptie)

Jeroen ter Huurne, Ellen Hensbergen, en Johan van Buuren te gast bij de Leaders in Finance Podcast

Voice-over: Dit is Leaders in Finance, een podcast waarin we op zoek gaan naar de mens achter het succes. We praten met leiders van nu en later over hun drijfveren, carrière en privéleven. Waarom? Omdat er meer gesproken moet worden in de financiële sector. We willen onze partners hartelijk bedanken voor hun steun. Dat zijn KayakEYMogelijk VastgoedfinancieringenRoland Berger en Lepaya. Je host is Jeroen Broekema.

Jeroen Broekema: Welkom luisteraars bij een nieuwe aflevering van Leaders in Finance. Hartstikke leuk dat je luistert. Vandaag een zogenaamde extra aflevering, dus niet een reguliere aflevering waarin ik in gesprek ga met een CEO, maar wel met zware financials, over een specifiek onderwerp. Vandaar de extra aflevering. We gaan het hebben over de Week van de Crowdfinance. En ik heb hier drie heel interessante gasten aan tafel: Ellen Hensbergen, Jeroen ter Huurne en Johan van Buuren. Welkom alle drie! Leuk dat jullie er zijn. Ik zal jullie kort voorstellen, maar geef daarna ook graag het woord om meer te vertellen over jezelf.

Allereerst Ellen Hensbergen. Zij vertegenwoordigt Invesdor. Ellen Hensbergen is sinds april 2024 Managing Director voor de Benelux bij Invesdor. Gedurende haar carrière heeft zij verschillende functies vervuld, vooral in de particuliere financiële dienstverlening. De voorgaande vijf jaar was zij CEO van Munt Hypotheken. Ellen woont met haar man en twee dochters in Voorburg.

Dan ga ik over naar Jeroen ter Huurne van Collin Crowdfund. Jeroen is oprichter (2014) en algemeen directeur van Collin Crowdfund. Hij heeft ruim dertig jaar ervaring in de bancaire sector, waarvan de laatste tweeëntwintig jaar in directiefuncties. Hij is getrouwd, woont in Udenhout en is trotse vader van drie zoons, waarvan er één werkzaam is bij Collin Crowdfund, wel leuk om te vermelden. In het weekend kun je Jeroen tegenkomen op de mountainbike in de Loonse en Drunense Duinen.

En dan last but not least, ik kijk je nu aan: Johan van Buuren van Waarde voor je Geld. Jij bent medeoprichter en directeur van Waarde voor je Geld, een platform dat sinds 2017 actief is. Hiervoor heeft Johan vijftien jaar binnen de Rabobank gewerkt en tien jaar binnen het lokale bestuur zijn sporen verdiend als wethouder. Johan is getrouwd, heeft vier kinderen en drie kleindochters. 

Hele mond vol, maar zo krijgen we een beetje een idee met wie ik aan tafel zit. Ellen, ik wil jou als eerste het woord geven om nog wat meer kleuring te geven aan mijn korte introductie.

Ellen: Ja, dat kan ik doen. Wellicht om gelijk even te beginnen over waar ik werk. Wij, Invesdor, zijn een pan-Europees investeringsplatform. Dat betekent dat wij bedrijven financieren middels particuliere investeerders, ook over de grens. Dus je kunt bij ons investeren in Finse en Duitse bedrijven, en we bieden verschillende producten aan, zowel equity als debt. We financieren vooral impactbedrijven: we vinden het belangrijk om bedrijven die bijdragen aan een betere wereld de kans te geven om door te groeien. Ik denk dat dat hard nodig is.

Jeroen Broekema: Mooi, en ik zei bij mijn introductie dat je voormalig CEO van Munt Hypotheken was. Hoe kom je qua overstap hier terecht?

Ellen: Ja, dat is misschien wel interessant. Ik heb daar vijf jaar met enorm veel plezier gewerkt. Toen ik dacht: ik heb mijn rol daar wel vervuld, ben ik op onderzoek uitgegaan. Goh, wat zou de volgende stap zijn? Zelf kwam ik in aanraking met een Business Angel-netwerk gericht op Zuidoost-Azië, daar heb ik wel een beetje mijn hart aan verpand. Dat netwerk bestaat uit alleen vrouwelijke investeerders, en zo heb ik mijn eerste stapjes gezet in het investeren in bedrijven. Dat vond ik zo leuk: bezig zijn met ondernemers, zien welke stappen ze zetten, hoe een bedrijf zich ontwikkelt, iets wat ik zelf ook had meegemaakt bij Munt. En eigenlijk via die kenniskring bij Invesdor terechtgekomen, waar ik nu met heel veel plezier dit bedrijf verder help opbouwen.

Jeroen Broekema: Leuk, dank je wel. Mooie introductie. Jeroen ter Huurne, wij kennen elkaar al heel lang. Ik vind het bijzonder om in deze setting tegenover elkaar te zitten. Maar zou jij, ook voor de luisteraars, ik denk dat ik het deels al weet, iets meer kunnen vertellen over jou, jouw achtergrond en wat Collin Crowdfund precies doet?

Jeroen ter Huurne: Ja, heel graag. Ik heb inderdaad een bankiersachtergrond. Twaalf jaar terug heb ik de bewuste keuze gemaakt om van een traditionele bankier een moderne bankier te worden, zoals ik dat altijd noem. Dat begon met de oprichting van Collin Crowdfund. Ik ben daar CEO, maar ook grootaandeelhouder. Het is echt mijn eigen businessplan, dat ik letterlijk in mijn achtertuin heb opgezet. Inmiddels zitten we met een club van vijftig medewerkers op de payroll, twintig op zzp-basis, en hebben we een vestiging in Duitsland met een aantal medewerkers. Ik zeg al jaren: we zijn nog maar net aan het warm lopen. Ik zie nog veel groeimogelijkheden.

Ik vind het mooi om in de crowdfinancemarkt een rol te spelen, om de sector sterker, beter en groter te maken, vooral omdat we veel kunnen betekenen voor ondernemend Nederland én voor investeerders. Het verbinden van die twee groepen is de kern van onze business. Dat vind ik het mooie eraan, en het is ook echt anders dan in mijn bancaire tijd. Daar was je ook met MKB-financiering bezig, maar dat deed je met spaarders die allemaal een direct opvraagbare spaarrekening hadden met een rente van anderhalf procent. Dat is toch even anders, en daar geniet ik van. Dat even over mijn zakelijke achtergrond.

Jeroen Broekema: En Ellen gaf aan equity en leningen. Hoe zit dat bij jou, bij Collin?

Jeroen ter Huurne: Wij verstrekken alleen maar leningen, en dat zijn in beginsel grotendeels gedekte leningen.

Jeroen Broekema: En wij ontmoetten elkaar denk ik rond jouw oprichting, 2014-15. Herken je het bedrijf nog terug als je daar nu aan terugdenkt? Je zei al: letterlijk in de tuin, dus het antwoord is me misschien al duidelijk, maar ik ben toch even benieuwd.

Jeroen ter Huurne: Qua omvang is het allemaal heel anders geworden. Wat wij heel sterk overeind hebben gehouden, en waar ik ook trots op ben, zijn onze waarden en normen. We hebben bij de start van ons bedrijf onze kernwaarden benoemd, en die worden nog steeds, ook met elke nieuwe medewerker, opnieuw geladen. Die vinden we nog steeds heel wezenlijk. Dus aan de cultuur is niets veranderd, en dat is met zoveel medewerkers inmiddels wel een uitdaging.

Jeroen Broekema: Ja, dat kan ik me voorstellen, dat wordt steeds lastiger. Johan, iets meer over jouw achtergrond. Ik werd ook getriggerd door het feit dat je wethouder bent geweest. 

Johan: Ja, alsof dat het belangrijkste is. Ja, misschien wel even om te schetsen. Ik heb inderdaad vijftien jaar bij de Rabobank gewerkt. En ik zeg altijd: in de tijd dat bankieren nog leuk was. Jeroen zegt net: ik ben van een traditionele bankier een moderne bankier geworden. Ik durf bijna te zeggen: ik ben weer teruggegaan naar de oude manier van bankieren, en dan met ons hele team ondertussen, want ook wij groeien lekker.

En daarmee bedoel ik dat destijds, toen we bij de Rabobank actief waren, de winkelier van de overkant echt binnenkwam lopen met de vraag: “Help me, ik heb ingekocht, maar in december gaat de handel pas lopen met de feestdagen. Kun je me helpen?” En dan regelden we dat er een krediet op de rekening stond. Die manier van bankieren, dichtbij de klant staan en weten wie je voor je hebt, dat is bij ons eigenlijk de norm en de waarde waar wij mee bezig zijn.

En ik denk dat dat het onderscheidende is waar Waarde voor je Geld voor staat. Ik heb inderdaad vijftien jaar bij de Rabobank rondgelopen en werd daarna vrij spontaan, moet ik eerlijk zeggen, gevraagd om wethouder te worden. Het was niet mijn ambitie, moet ik eerlijk zeggen.

Jeroen Broekema: Je was wel lid van een partij.

Johan: Ja, ik liep mee met de schaduwfractie van de SGP, daar gaat het om in mijn woonplaats Oud Beijerland. En ja, we konden weer meedoen aan de coalitie, het liefst met de portefeuille Financiën. Toen keken ze naar mij: “Zou jij dat willen doen?” Ik weet het nog goed, het werd mij op zaterdagmiddag gevraagd en ik moest op maandag uitsluitsel geven. Dat hoor je altijd, dat het heel snel moet. Nou, dan kun je je voorstellen dat ik een vrij lastige zondag heb gehad. Ik heb daar echt serieus over nagedacht: wil ik dit?

Maar aan de andere kant, het werd me gevraagd, dat was ook niet voor niks, zeg ik dan maar. En de Rabo-organisatie was in die tijd natuurlijk al behoorlijk aan het veranderen. Het zat nog net voor de bankencrisis van 2008, maar er gebeurde behoorlijk wat en de cultuur veranderde naar een ander soort bank dan ik gewend was vanaf de beginjaren, toen ik daar zat vanaf 1990. Dus op basis daarvan heb ik toen gezegd: nou, ik ga daarmee aan de slag.

Ik heb daar bijna tien heel zinvolle jaren gehad. Ik heb er veel van geleerd, ook hoe dingen níet moeten. En ik heb ook geleerd om op mijn gezondheid te letten, want ik ben daar uiteindelijk met een flinke burn-out mee gestopt. Daarna is het pad vrijgekomen om met crowdfinance aan de slag te gaan.

Jeroen Broekema: Dank voor je openheid en dit verhaal, ook heel interessant om te horen. We gaan het zo meteen uiteraard hebben over die Week van de Crowdfinance, de aanleiding van dit gesprek. Maar ik heb nog even een paar follow-ups aan jullie allemaal. En wie antwoord wil geven, die pakt de mic. Maar eerst: zijn jullie nou concurrenten van elkaar? Hoe zitten we hier aan tafel? Ontspannen of niet? 

Johan: Nee, ik voel geen concurrentie. Dat heeft te maken met het feit dat de markt dermate groot is, dat er nog heel veel werk te doen is om mensen duidelijk te maken wat de mogelijkheden zijn. Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ja, het is wel leuk als je een ander antwoord krijgt.

Jeroen ter Huurne: Precies, als ik nou een ander antwoord zou geven. Ik voel me ‘conculega’, en dat betekent dat we elkaar soms tegenkomen. Maar ik zou het eigenlijk als volgt willen zeggen voor de luisteraars: we zitten hier aan een hele grote tafel, en daar vullen wij als crowdfinance-sector een betrekkelijk klein deel van in. Er is een enorme markt voor ons allemaal nog te winnen. Dus ook wij zijn niet bezig met zozeer te kijken naar de andere crowdfinanceplatformen, maar veel meer naar de andere financiers, en met name naar de banken, waarvan het marktaandeel langzaam maar zeker terugloopt. En wij denken dat dat zo zal blijven.

Jeroen Broekema: Moet ik nog even een final check bij Ellen doen natuurlijk.

Ellen: Ja, ook. Ik herken me hier volledig in. Ik kom natuurlijk uit de hypothekenwereld, waar je heel duidelijk je concurrenten hebt. En hier zie ik ten eerste dat je echt andere doelgroepen bedient, andere bedrijven financiert en andere producten levert. En inderdaad, omdat er gewoon nog heel veel te winnen is, en heel veel te bieden, denk ik vooral aan investeerders en ondernemers, is er genoeg ruimte voor iedereen.

Jeroen Broekema: Andere follow-up die ik wilde stellen: als ex-bankier zelf ben ik altijd wel geïnteresseerd in getallen. Ik hoor al vijftig medewerkers. Misschien nog wat over hoe groot je boek is aan leningen of equity. Maakt niet uit wat voor getal, maar ik vind het altijd leuk om er een paar te horen. Wie wil er wat op tafel gooien?

Ellen: We hebben in totaal nu, met alle vier onze internationale platformen samen, 600 miljoen gefinancierd, waarvan nu nog 341 miljoen ‘running’ is. Daarvan is de Nederlandse portefeuille 100 miljoen, dus ongeveer een derde. We hebben bijna 200.000 geregistreerde investeerders. Dat is echt heel aanzienlijk, al zeg ik er altijd bij dat daar ook een deel bij zit dat niet actief is. Dus ja, dat zijn onze cijfers.

Jeroen Broekema: En welk deel daarvan is lening en welk deel is equity?

Ellen: Dat is ongeveer, moet ik even goed zeggen, de helft ongeveer. Wat nu nog van de lopende portefeuille is, is 50 procent lening en 50 procent equity. En in totaal hebben we inmiddels ruim duizend bedrijven op deze manier gefinancierd.

Jeroen Broekema: Mooi. Heren, nog getallen aan toe te voegen?

Johan: Ja, als het gaat om onze portefeuille: dat zijn ook alleen leningen, inderdaad. We hebben geen equity. We groeien heel snel, maar ik voel me hier toch een beetje de Calimero aan tafel, maar dat geeft niet. Wij richten ons echt alleen op Nederland, en dat heeft ook te maken met onze achterban, die meer gericht is op de breed christelijke gemeenschap. We hebben ook een aantal waarden op onze website staan die te maken hebben met die achtergrond. Ondanks dat we ervoor kiezen ons daartoe te beperken, groeien we heel snel.

Vorig jaar hebben we 26 miljoen gefinancierd, en dit jaar gaat dat over de 50 miljoen heen. Dus er vindt eigenlijk al drie jaar op rij een verdubbeling plaats.

Jeroen Broekema: Mooi.

Johan: En we zitten nu op zo’n 325 financieringen die we sinds 2017 hebben gedaan. Mensen weten ons steeds beter te vinden. Ja, absoluut.

Jeroen Broekema: Jeroen?

Jeroen ter Huurne: Ja, over Collin kan ik zeggen dat wij inmiddels voor ruim 1,2 miljard aan financieringen hebben bemiddeld. Wij groeien heel hard, de laatste vijf jaar met meer dan 50 procent per jaar. We zijn er ook trots op dat we heel recent voor de vierde keer op rij de FD Gazelle hebben gewonnen, een mooie erkenning voor snelle en verantwoorde groei.

We hebben zo’n 700 miljoen van ons totale portfolio op dit moment openstaan, en dat is bijna allemaal in Nederland. Sinds kort zijn we ook in Duitsland actief; sinds december vorig jaar hebben we daar nu zo’n 65 miljoen uitgezet. We funden ons met zo’n 55.000 investeerders, en we hebben inmiddels ongeveer 3000 ondernemers van een goede financiering kunnen voorzien.

Jeroen Broekema: Mooi. Mooi rondje getallen, heel interessant.

Crowdfinance: wat moet ik me daarbij voorstellen? Wat valt er allemaal wel onder en wat valt er niet onder? Wie kan een soort van definitie of beschrijving geven van wat ik onder crowdfinance moet verstaan? 

Johan: Het is heel belangrijk dat we die term crowdfinance goed benoemen. Kijk, crowdfunding, even als term, komt vaak in het nieuws bij acties waarbij iemand een behandeling in het buitenland nodig heeft vanwege een bepaalde aandoening of iets dergelijks. Dat soort acties kennen mensen het meest.

Jeroen ter Huurne: Ik noem dat altijd het moderne collecteren.

Johan: Ja, precies. Het is eigenlijk gewoon de collectezak. Ook het KWF dat langs de deur komt, is in wezen een vorm van crowdfunding. Maar waar wij het hier over hebben, is een ander model, en dan heb ik het nog niet over equity, zoals jij, Ellen, maar even over de leningen. Je investeert ergens in en je krijgt dat bedrag met rente terug. De aflossing krijg je ook weer terug. Dus je doneert niet, maar je krijgt je geld terug mét rente, en soms zelfs nog met leuke incentives erbij, maar dat is bijzaak.

En dat is het grote onderscheid. Daarom is het ook belangrijk om te laten zien wat crowdfinance kan betekenen voor de gemiddelde Nederlander met te veel geld op zijn spaarrekening.

Jeroen ter Huurne: Het is dus gewoon business. Het is zakelijk financieren, en dat doe je met investeerders die daar financieel beter van willen worden. Zo simpel is dat.

Ellen: Het belangrijkste verschil is dat je je ook een beetje wilt distantiëren van donaties. Dat is denk ik het wezenlijke onderscheid ten opzichte van crowdfunding.

Jeroen Broekema: Helder. En er zit dus wel altijd een crowd-element in. De funding komt van meer dan één capital market funder, bijvoorbeeld. Het is echt gericht op de crowd.

Jeroen ter Huurne: Exact. We zijn met elf partijen verenigd via de branchevereniging, en die werken allemaal onder de Europese wetgeving voor crowdfunding, waar ze ook allemaal aan voldoen. We staan bovendien onder toezicht van zowel de AFM als DNB, dat is ook nog goed om te vermelden.

Voice-over: Helder. Dit is Leaders in Finance met Jeroen Broekema.

Jeroen Broekema: Jullie branchevereniging Nederland Crowdfunding heeft dus het initiatief genomen om samen de Week van de Crowdfinance te organiseren. Wat moet ik daaronder verstaan? Wat gaat er plaatsvinden? Ik begrijp dat het van 10 tot 14 november is, klopt dat?

Ellen: Ja, dat klopt. En wat wij vooral tot doel hebben, is om crowdfinance onder de aandacht te brengen, zowel bij investeerders als bij ondernemers. We willen vooral laten zien welke mogelijkheden het biedt. Vaak denken investeerders: ik zet mijn geld op de bank of ik beleg via fondsen, meestal via de bank. Terwijl dit echt een manier is om bedrijven direct verder te helpen, door direct in hen te investeren. Dat is belangrijk om bekender te maken.

Hetzelfde geldt voor ondernemers: ik kom nog regelmatig ondernemers tegen die zeggen: “Ik wist helemaal niet dat dit ook een mogelijkheid was.” En zeker dat het méér is dan alleen financiering. Dat is denk ik een van de grootste toegevoegde waarden van wat wij doen.

Het is niet alleen: je krijgt geld, dat is natuurlijk fijn, maar het is ook een marketingcampagne. Je krijgt als bedrijf veel exposure. En daarnaast heb je investeerders die belang hebben bij jouw succes. Er ontstaat dus een soort ambassadeurschap rondom je bedrijf. Vanuit die aspecten is het absoluut de moeite waard om hier meer aandacht aan te geven, zodat we gezamenlijk meer bekendheid genereren.

Jeroen Broekema: Want zou het zo kunnen zijn dat veel ondernemers toch denken: “Oh, ik ga naar de bank”, een soort van default instelling. En dat ze pas bij jullie terechtkomen als het daar niet lukt?

Ellen: Nou, eigenlijk is mijn ervaring meer dat de teleurstelling vaak ligt bij hoe banken tegenwoordig omgaan met klanten. Dat klinkt misschien wat negatief, maar ik bedoel dat ze strikter zijn geworden en minder meedenken met de financieringsbehoeften van een klant. Daardoor gaan ondernemers vaker op zoek naar alternatieve financiers, en daar vallen wij onder.

Jeroen ter Huurne: Ik zou daar graag aan willen toevoegen dat die non-bankaire sector, zoals ik het noem, en Johan verwoordde dat net heel mooi, eigenlijk hetzelfde doet als wat banken twintig jaar geleden ook nog deden. Het menselijke aspect: echt geïnteresseerd zijn in de ondernemer, het persoonlijke gesprek aangaan. Dat kan tegenwoordig natuurlijk ook digitaal via Teams, maar het blijft een direct contact. Daar ligt een groot verschil.

We onderscheiden ons door daadkracht en snelheid van handelen. En verder willen we, net als de banken vroeger, alles weten over de ondernemer om te kunnen beoordelen of we een verantwoorde case kunnen voorleggen aan onze investeerders.

Jeroen Broekema: Nog iets toe te voegen, Johan, of is het helder?

Johan: Nee, precies wat jullie zeggen. Even een voorbeeld: we hebben pas geleden een supermarkt gefinancierd in een klein dorp. En dan zie je wat er echt gebeurt met zo’n community die om zo’n supermarkt heen gaat staan. We hebben eerst de lokale bewoners gevraagd om mee te doen aan die financiering. Dat zijn allemaal mensen die willen dat die supermarkt blijft bestaan en dat het goed gaat met de ondernemer.

Je krijgt daardoor een enorme spin-off in zo’n kleine gemeenschap, en juist dat zorgt ervoor dat de supermarkt kan blijven bestaan. Dat zijn precies de elementen die je bij een bankfinanciering niet krijgt. Daar zit dat marketing- en communityaspect in waar Ellen het ook al over had.

Jeroen Broekema: Ik ben benieuwd wat jullie dan precies gaan doen in die Week van de Crowdfinance. En daaraan gekoppeld: hoe bekend zijn jullie nou eigenlijk als branche? We kunnen het specifiek over Collin of jullie bedrijven hebben, maar meer branchebreed. Zijn er nog veel MKB’ers die eigenlijk niet weten van het bestaan van crowdfinance, of ligt die fase al achter ons? Dus eigenlijk twee vragen in één: wat gaan jullie doen in die week, en twee, moet er nog educatie of promotie plaatsvinden?

Jeroen ter Huurne: Ik denk dat er nog heel veel te winnen valt. Ellen zei het al: er zijn veel meer mogelijkheden dan ondernemers zich vaak realiseren. Het is ook precies de reden dat wij de term crowdfinance graag de wereld in slingeren, omdat bij crowdfunding vaak nog aan donaties wordt gedacht. Dit gaat echt om investeren.

Dus ook bij investeerders is er nog onbekendheid. Wat we wel zien, is dat onze groei vooral komt via bestaande ondernemers en investeerders, die hun omgeving weer attenderen op deze vorm van financieren. Daarmee voorzien we in een duidelijke behoefte in de markt, dat zie je ook terug in onze groeicijfers en die van de sector als geheel.

Het is dan ook mooi dat we met de Week van de Crowdfinance extra aandacht kunnen trekken, ook met deze podcast. Daarmee helpen we ondernemend Nederland en investeerders echt vooruit.

Jeroen Broekema: En hebben jullie al concrete voorbeelden van wat er gaat gebeuren in die week? Je noemt al deze podcast, maar wat organiseren jullie nog meer?

Johan: Er wordt van alles georganiseerd. Met name ook op social media gaan we flink herrie maken, zeg ik altijd. Maar je vroeg even naar de cijfers: begin dit jaar is er onderzoek gedaan waaruit bleek dat tussen de 150.000 en 170.000 mensen in Nederland actief zijn met crowdfinance. Dat betekent dat er nog heel veel mensen zijn die hier niet van af weten. Mede daarom organiseren we de Week van de Crowdfinance, om te laten zien en weten dat er veel meer mogelijk is.

Jeroen Broekema: Dat is aan de investeerderskant. Want jullie hebben natuurlijk altijd te maken met een balans tussen investeerders en mensen die het geld of de equity nodig hebben.

Johan: Ja, vooral in het begin. Als je net start met zo’n platform, speelt dat heel sterk. Naarmate je verder komt, wordt dat wat minder relevant. Maar ja, aan beide kanten zijn we eigenlijk een beetje zending aan het bedrijven, zeg ik altijd.

Jeroen Broekema: Dat past mooi bij je SGP-achtergrond. Wil je iets toevoegen over concrete activiteiten die nog leuk zijn om te vermelden?

Ellen: Nee, ik denk dat het vooral inderdaad draait om: hoe meer herrie, hoe beter. Hoe meer mensen achteraf zeggen: “Hé, ik hoorde of zag jullie, nu weet ik wat het inhoudt.” En hopelijk zien we dat terug in een toename van investeerders of bedrijven die zich bij ons, of bij een van de andere platformen, melden.

Jeroen Broekema: Wat ik ook heel sterk hoor, is de menselijke maat, dat die belangrijk is. Dat is mijn woord, jullie gebruiken het niet, maar dat gevoel krijg ik als ik naar jullie luister. Betekent dat dat er een grens zit aan de schaalbaarheid van wat jullie doen? Of kunnen jullie platformen net zo groot worden als de grootbanken op lening- of equitygebied?

Jeroen ter Huurne: Ik denk zeker niet dat er enige grens is, ook niet aan de menselijke maat. Wij maken natuurlijk ook gebruik van automatisering. Als ik kijk naar Collin: wij verrichten op maandbasis ongeveer twee miljoen boekingen. Dat doen we echt niet met een schrift en een pen. Met andere woorden: er draait bij ons moderne IT waar banken jaloers op zijn. Maar het menselijke zit bij ons in het contact met de ondernemer en de investeerder. IT ondersteunt dat, maar vervangt het niet. Ik zie dus geen grens.

Johan: Nou, ik zie wél een grens, namelijk aan mijn agenda. Afgelopen maandag heb ik drie klanten bezocht in het midden van het land. Welke bankdirecteur zie je tegenwoordig nog in zijn auto stappen om klanten te bezoeken? Dat zijn dan investeerders. Maar op een gegeven moment houdt dat op, omdat je te groot wordt.

Toch kun je in de benadering persoonlijk blijven en makkelijk benaderbaar. Ik weet niet hoe jullie dat zien, maar ik heb zelf een enorme hekel aan die bandjes en AI-systemen waar je doorheen moet klikken of inspreken. Sorry, maar er moet gewoon iemand aan de telefoon zitten die op een normale manier iemand te woord kan staan. In technische zin kan er van alles, maar voor mij ligt daar de grens: automatisering mag nooit het persoonlijke contact overnemen.

Jeroen ter Huurne: Ik wil daar twee dingen over zeggen. Wij hebben bij Collin inderdaad géén automatische telefoonbeantwoording en ook geen doorkiesnummers. En die gaan er ook nooit komen, dat is mijn belofte. Hoe groot we ook worden.

Aan de andere kant hebben we wel vijftien crowdfundcoaches in dienst, deels vast, deels op zzp-basis, verspreid over het land, die de ondernemers persoonlijk bezoeken. Ik doe dat niet allemaal zelf, dat kan niet met onze schaal, maar die coaches benaderen klanten op dezelfde manier als jij, Johan, richting jouw klanten. Dus in die zin: geen grens, Johan, gewoon goede mensen aannemen.

Johan: Klopt. Maar de grens ligt inderdaad bij het persoonlijke. Het moet persoonlijk blijven, daar zit de kracht.

Ellen: Misschien om nog toe te voegen, maar ik kijk natuurlijk met een iets andere bril: wij zien die grens eigenlijk al niet meer, want wij zijn die grens al over. Het gaat bij ons soms zelfs makkelijker dan bij banken. Wij kunnen bijvoorbeeld zonder moeite Finse bedrijven financieren; je meldt je gewoon via ons platform aan. Dat is bij banken toch een heel ander verhaal.

In die zin maken wij veel meer mogelijk. Of je dat dan echt met grootbanken moet vergelijken, zoals ik vroeger bij Munt deed, dat is een andere vraag. Ik denk dat het vooral belangrijk is te laten zien dat we een sterk alternatief bieden: niet te klein, zodat investeerders risico’s kunnen spreiden, maar ook groot genoeg om verschillende producten en bedrijfstypen aan te bieden. De grenzen staan voor ons open, en ik denk dat we daar vooral gebruik van moeten maken.

Jeroen Broekema: Mensen zijn natuurlijk heel ongeduldig tegenwoordig, zeker mensen van aard al heel ongeduldig zijn. Stel, ik heb een bedrijf en ik heb gewoon 50.000 euro werkkapitaal nodig, en ik wil het binnen 24 uur hebben. Is dat iets waarvan je zegt: “Nou, dan moet je niet bij ons zijn”? Of kan dat bij jullie ook?

Er zijn natuurlijk banken die daar heel actief mee zijn: “Als je aan deze voorwaarden voldoet, staat het geld binnen 24 uur op je rekening.” Past dat bij jullie sector of niet?

Johan: Ik denk het niet. We hebben het net gehad over dat persoonlijke contact en de advisering die erbij hoort, dat kun je niet binnen 24 uur doen. Dat zijn vooral fintechsystemen die dat aanbieden, en daar zeg ik van: dat gaat mij te ver. Ik wens de partijen die dat doen veel succes, maar het is niet mijn ding.

Jeroen Broekema: Dan spreek je dus echt voor jouw specifieke organisatie. Maar als je wat breder kijkt, namens de hele branche, zie je wel partijen die daar wél op focussen?

Jeroen ter Huurne: In de non-bankaire sector, breder dan alleen crowdfinance, zijn er zeker partijen die dat heel goed doen, die lopen zelfs voor op banken. Ze maken bijvoorbeeld gebruik van directe inzage in bankgegevens en betalingsverkeer, waardoor ze geautomatiseerd een financiering kunnen verstrekken.

Maar voor zover ik weet, doet geen enkele crowdfundpartij dat, en daar ben ik ook geen voorstander van. Wij zelf ook niet. Dat wil niet zeggen dat wij niet snel kunnen zijn. Een eerste beoordeling kunnen wij vaak binnen een paar dagen doen, en het geld kan binnen een week op de rekening staan, met bedragen die vaak veel groter zijn dan wat jij net noemde.

Dat is dus zeker mogelijk, en dat gebeurt ook in de praktijk. Op dat vlak onderscheiden wij ons juist van de banken.

Voice-over: Je luistert naar Leaders in Finance met Jeroen Broekema.

Jeroen Broekema: Zodat ik specifiek kan inzoomen op de twee kanten waar jullie allemaal mee te maken hebben, of je nu leningen verstrekt, equity doet of beide, heb je enerzijds de investeerderskant, de spaargeldkant van de crowd noem ik het maar even, en anderzijds de ondernemers die financiering of equity nodig hebben. Laten we eerst kijken naar die spaargeldkant. Ik heb me altijd laten vertellen dat er ongelooflijk veel spaargeld is in Nederland. Weet dat spaargeld jullie te vinden?

Ellen: Ik denk dat dat steeds meer het geval is. Wat je zegt klopt: er staat zo’n 600 miljard euro bij de banken op spaarrekeningen.

Jeroen ter Huurne: Tegen 1,25 procent rente.

Ellen: Precies. En dat is natuurlijk een belangrijk punt: mensen hebben het gevoel dat hun geld op de bank heel veilig staat, wat ook zo is, maar uiteindelijk levert het nauwelijks iets op. Sterker nog, de waarde neemt af door inflatie. Dus wil je je geld laten werken, wil je er meer uithalen dan wanneer het stil op de bank staat, dan moet je alternatieven overwegen.

En ik denk dat wij als crowdfunding- of crowdfinance-sector juist een heel mooi aanbod kunnen leveren. Dat zie je ook gebeuren: we zien maandelijks nieuwe investeerders instromen, en de projecten die we aanbieden worden steeds sneller gevuld. De bedragen die worden geïnvesteerd groeien gestaag. Dus ja, ik denk dat investeerders ons steeds beter weten te vinden.

Maar goed, als je kijkt naar die 600 miljard en vervolgens naar wat wij als sector gezamenlijk hebben gefinancierd, ongeveer 2 miljard, dan is er nog heel wat ruimte, zou je kunnen zeggen.

Jeroen ter Huurne: Daar zou ik graag iets aan toevoegen, zeker omdat de vergelijking met spaargeld wordt gemaakt. Iemand die spaart, moet altijd goed nadenken over wat hij met zijn middelen doet. Het moet geld zijn dat je echt kunt missen, geld dat beschikbaar is. En ik voeg er altijd aan toe: spreiden, spreiden, spreiden. Ik zeg het bewust drie keer, omdat het essentieel is.

Er zit natuurlijk een risico aan investeren, en juist daarom krijg je ook een hogere rentevergoeding. Maar als je goed spreidt, is het een hele stabiele vorm van beleggen. Ik noem het weleens ‘bewust saai’, dat klinkt negatief, maar ik bedoel ermee dat je een voorspelbaar rendement kunt behalen door verstandig via crowdfinance te investeren.

Jeroen Broekema: Want als je jouw opmerking over spreiden, spreiden, spreiden hebt gedaan, check de box, is het dan redelijk om het te vergelijken met spaargeld? Vinden jullie dat een redelijke vergelijking? En vindt ook de toezichthouder dat een redelijke vergelijking? Of zeggen ze: dit is wel sparen, maar het zit een beetje tussen sparen en beleggen in?

Jeroen ter Huurne: Het is geen sparen, het is beleggen. Het is investeren. Er zit een ander risicoprofiel aan vast. Maar je kunt ervoor zorgen, door goed te spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, dat het een veilige belegging wordt met een voorspelbaar rendement.

Jeroen Broekema: Dus we moeten het niet echt vergelijken met die 1,25 procent rente waar je het net over had, maar meer zien als een beleggingsvorm?

Jeroen ter Huurne: Precies. Het is een belegging, en de rendementen liggen doorgaans tussen de vijf en zeven procent. En ik durf te zeggen dat bij ons meer dan tachtig procent van de investeerders dat ook daadwerkelijk behaalt.

Ellen: Misschien nog als aanvulling daarop, wat ik net bedoelde met de vergelijking, is niet dat het hetzelfde product is. Het gaat mij er meer om dat er nog zoveel geld stilstaat. Wat Jeroen terecht zegt: investeer alleen wat je kunt missen, bijvoorbeeld tien procent van wat je over hebt. Maar het gaat erom dat mensen zich afvragen: kun je dat geld niet op een andere manier voor je laten werken, zolang het past binnen je risicoprofiel?

Jeroen Broekema: Ja, dus het moet passen. Het is eigenlijk een extra asset class, om het even in financiële termen te zeggen, waarin je kunt beleggen. En je moet het spreiden, dat heb ik inmiddels goed geleerd. Wat ik dan nog interessant vind: durven mensen dit? Durft de gemiddelde investeerder dit? Hebben ze het idee dat het inderdaad relatief veilig is, om jullie woorden te gebruiken?

Johan: Nou ja, goed, daarom noemde ik het ook ‘zendingswerk’ wat we doen. Durven, ja, op het moment dat je iemand laat zien dat honderdduizend euro spaargeld over tien jaar nog maar een waarde heeft van 86.000 euro, dan zie je mensen schrikken: “Hé, wat gebeurt hier?” Maar dat is de realiteit. Dus de vraag is: welk risico wil je lopen? Op een spaarrekening heb je zogenaamd geen risico, maar weet je zeker dat je koopkracht verliest.

Jeroen Broekema: Dat is een heel rationele benadering, maar voelen mensen het ook al veilig genoeg om te investeren?

Johan: Sommige mensen moeten inderdaad nog een drempel over. En daarbij helpen we door transparant te zijn over wat de risico’s zijn en hoe je die kunt beperken, bijvoorbeeld door goed te spreiden en nooit te beleggen met geleend geld. Want dat laatste zie ik soms nog gebeuren, en daar word je niet blij van.

Maar aan de andere kant: we hebben het over die 600 miljard op spaarrekeningen, maar kijk eens hoeveel mensen denken dat ze veilig beleggen door een ton in een bepaald hypotheekfonds te stoppen dat niet onder toezicht staat. Er zijn heel wat initiatieven die niet worden gecontroleerd door de AFM. Hoe veilig is dát dan?

Jeroen Broekema: Ja, precies. En bovendien, wat je ook al zegt, spaargeld is in feite niet veilig. Als je inflatie en fiscale druk meerekent, heb je gewoon een negatief rendement.

Johan: Oké, je hebt dan ook nog het depositogarantiestelsel tot honderdduizend euro, want daarboven loop je ook gewoon risico. Ik weet wel: een bank in Nederland valt niet snel om, maar we zijn tegenwoordig massaal in het buitenland aan het sparen via allerlei platforms en initiatieven. De vraag is dan: hoe is het daar geregeld?

Nou, dat zijn allemaal zaken om rekening mee te houden. En verder: wij roepen spreiden, spreiden, spreiden, en dat doen we graag, maar je ziet eigenlijk dat mensen dat ook bij andere vormen van beleggen al doen. Als ze beleggen in aandelen, stappen ze vaak in fondsen, juist omdat daar die spreiding automatisch in zit. Dus er zijn veel vergelijkingen te trekken, en het is aan ons om te laten zien wat de kracht van crowdfinance is.

Jeroen Broekema: Ja, heel helder. Ellen, nog even een vraagje, omdat jij de enige partij aan tafel bent die ook aan de equitykant zit. Ik neem aan dat de returns daar potentieel hoger zijn, maar ook de risico’s groter?

Ellen: Dat klopt, dat klopt. Je investeert echt voor de lange termijn, in de hoop dat het bedrijf het goed doet en dat er op een gegeven moment een exit plaatsvindt. Daar liggen de mogelijke upsides. Wat het vooral uitdagend maakt, is dat die exits vaak lastig te realiseren zijn.

Jeroen Broekema: Er moet natuurlijk een liquiditeitsmoment komen om überhaupt cash te genereren.

Ellen: Precies. Dus dat is iets wat we ook duidelijk communiceren. Net als bij leningen geldt hier: spreiden, spreiden, spreiden, maar bij equity nog meer. En als je vraagt of mensen hier vertrouwen in hebben: ja, dat zie ik zeker terug. We hebben investeerders met portefeuilles van veertig, vijftig bedrijven. Dat laat zien dat er vertrouwen is. Natuurlijk gaat er ook weleens een bedrijf failliet, dat hoort erbij, maar mensen blijven investeren. Dat vertrouwen is er echt.

Jeroen ter Huurne: Ja, en over dat spreiden: ik zeg wel eens tegen nieuwe investeerders, let op, het is verslavend. Je begint bij Collin, vindt het interessant, doet een eerste investering, en vervolgens doe je vaker mee en met grotere bedragen dan je oorspronkelijk dacht. En dat vind ik mooi, want dat laat zien dat het aanspreekt.

Gemiddeld heeft een investeerder bij ons 35,6 keer meegedaan aan een project. Daar zitten ook mensen bij die één keer meedoen om iemand te steunen, maar de actieve investeerders zitten veel hoger. En dat is prachtig om te zien.

Jeroen Broekema: Heel loyaal dus.

Jeroen ter Huurne: Ja, dat zijn loyale klanten.

Jeroen Broekema: En als jullie nou even checken, stel, iemand vult een beleggersprofiel in en heeft 100.000 euro beschikbaar. Die stopt meteen 50.000 in de eerste lening die hij ziet. Zit daar monitoring op, of ligt dat volledig bij de investeerder?

Jeroen ter Huurne: Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de investeerder zelf, maar als iemand met zo’n groot bedrag ineens begint, krijgt hij wel een belletje van ons. We heten hem dan eerst vriendelijk welkom, dat vinden we belangrijk, en vragen vervolgens of dit bedrag past binnen zijn spreidingsstrategie.

We hebben ook klanten die voor vele miljoenen bij ons investeren, voor wie spreiden betekent dat ze met 100.000 euro per keer meedoen. Dat is natuurlijk prima, zolang het past bij hun profiel. Maar als blijkt dat iemand zijn hele spaarrekening heeft leeggemaakt om te investeren, dan krijgt hij van ons vier dagen de tijd om dat bedrag kosteloos terug te halen. En we helpen hem graag om vervolgens een verstandiger, gespreid bedrag te investeren.

Jeroen Broekema: Ik wil nog even inzoomen op de andere kant, de ondernemerskant, dus de MKB’ers die leningen of equity nodig hebben. Weten die jullie als branche goed te vinden?

Jeroen ter Huurne: Steeds beter. Wat daar heel erg bij helpt, zijn de financiële tussenpersonen die actief zijn in het land, zoals Credion, de Financieringsgilde, accountantskantoren, en overigens ook banken die steeds vaker actief doorverwijzen.

Jeroen Broekema: Kun je daar even op inzoomen? Dat is natuurlijk interessant, want jullie willen geen lender of last resort worden, maar blijkbaar verwijzen banken dus wel door.

Jeroen ter Huurne: Ja, precies. En wat we zien, is dat banken steeds vaker samen met ons optrekken, dat doen we ook graag. Dus niet dat ze een klant helemaal afwijzen, maar dat we gezamenlijk een financiering opzetten met meerdere partijen. Dat gebeurt gelukkig steeds vaker.

Jeroen Broekema: Dus het is letterlijk gezamenlijk, niet zo dat ze hun lening niet willen doen en dan naar jullie doorschuiven?

Jeroen ter Huurne: Nee, juist niet. Het liefst samen. Dat vraagt wel wat gewenning aan beide kanten, maar naarmate de sector groeit, en dat gebeurt echt, en wij als partijen meer schaal en gewicht krijgen, zie je die samenwerking steeds vaker ontstaan.

Jeroen Broekema: Dat is interessant, jullie komen dus ook je oude Rabobank-collega’s weer tegen.

Jeroen ter Huurne: Bijvoorbeeld.

Johan: Ja, die kom ik zeker weer tegen, ja.

Jeroen Broekema: Andere gedachten over hoe goed of niet goed MKB-Nederland de crowdfinancemarkt weet te vinden?

Johan: Ik denk dat daar nog heel veel werk te doen is. Veel gaat nog steeds via tussenpersonen, omdat ondernemers vaak in hun directe omgeving zoeken naar iemand met wie ze kunnen sparren: “Waar kan ik terecht? De bank laat me zitten, wat nu?”

De bank is voor veel ondernemers nog steeds het eerste aanspreekpunt, dat zit er gewoon ingebakken. Maar je ziet wel steeds meer dat ondernemers via die tussenpersonen of via hun eigen netwerk bij de non-bankaire sector uitkomen. En dat merken wij ook aan de groei, dat zie je terug in alle cijfers.

Jeroen ter Huurne: Wat ik elf jaar geleden, toen ik met Collin startte, nooit had verwacht, was dat ondernemers zo vaak zouden terugkomen. We dachten toen: iemand financiert eenmalig via ons crowdfinanceplatform en kiest daarna misschien weer voor de bankaire route, die soms een procentje goedkoper is. Maar in de praktijk zien we dat ondernemers, na hun positieve ervaring met ons, opnieuw bij ons aankloppen voor vervolgfinanciering.

Dat gebeurt heel vaak, en daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Want dat zijn klanten die je al kent, en die de investeerders ook al kennen. We zien ook dat investeerders bij zulke herfinancieringen vaak heel enthousiast intekenen, juist vanwege dat opgebouwde vertrouwen.

Dat laat zien dat we echt een functie vervullen in de financieringsmarkt. Je ziet het ook terug aan de cijfers: bij de start van ons bedrijf lag het gemiddelde leenbedrag rond de 150.000 euro. Inmiddels ligt dat in Nederland, en in Duitsland zelfs nog hoger, op bijna 900.000 euro gemiddeld per lening. Dus een ander type MKB’er weet ons tegenwoordig ook goed te vinden.

Ellen: Misschien nog een kleine toevoeging, ik zit natuurlijk in een iets andere hoek, en dat is ook wel interessant om te noemen, omdat het de breedte van de sector laat zien. Wij werken bijvoorbeeld veel samen met venture capital-fondsen. Dat zijn partijen die bij ons aankloppen voor gedeelde aandelenfinanciering, of die zeggen: “Wij doen zelf geen leningen, kunnen jullie daar eens naar kijken?”

En precies wat jij net zei over banken: het klinkt soms negatief als een bank zegt, “wij doen deze financiering niet,” maar in de praktijk betekent het vaak dat het voor hen gewoon nog te vroeg is. Wij zitten over het algemeen eerder in de levenscyclus van een bedrijf dan een bank. Dat zegt helemaal niks over de kwaliteit van de financiering, integendeel. En banken geven dan soms letterlijk aan: “Financier jij ze nu maar vast, dan zien wij ze later wel terug.”

En dat gebeurt ook, bedrijven die eerst via ons gefinancierd zijn, komen later inderdaad bij banken terecht. Maar soms ook andersom, dat ze terugkomen naar ons. Dat is mooi om te zien.

Jeroen Broekema: Zien de banken jullie ook wel eens als concurrentie, of toch meer als partners?

Jeroen ter Huurne: Ik denk dat ze ons steeds meer ook als concurrent gaan zien.

Johan: Ja, daar twijfel ik niet aan. Natuurlijk, we zijn nog geen speler van dezelfde schaal, er loopt nog steeds heel veel via de banken.

Jeroen ter Huurne: Not yet, hè?

Johan: Nee, precies. Maar als je kijkt naar het percentage nieuwe MKB-financieringen bij banken, dat loopt echt drastisch terug. Terwijl bij ons die lijn juist de andere kant opgaat. Dus ergens gaat dat punt van evenwicht wel naderen. Het is er nu nog niet, maar er is zeker sprake van concurrentie, absoluut.

Voice-over: Leaders in Finance met Jeroen Broekema.

Jeroen Broekema: Interessant, hè? Jij beschrijft met jouw bedrijf, Johan, echt een bepaalde pocket, een niche waarin je zit, een specifieke groep die je primair wilt bedienen. Zijn er ook andere voorbeelden? Ik hoor best vaak over duurzaamheid, bijvoorbeeld. Is dat ook een pocket waarin jullie als sector, misschien niet ieder individueel bedrijf, maar als geheel, een rol kunnen spelen in de energietransitie?

Ellen: Nou, wij doen dat. Onze volledige focus ligt op duurzaamheid. Dat betekent dat we heel actief zijn in de energietransitie, denk aan windparken, batterijen, zonneparken. Veel projecten in Nederland, maar inmiddels ook grote projecten in Duitsland. Ik denk dat dat cruciaal is, zeker als je kijkt naar waar de politiek nu naartoe beweegt en welke keuzes er worden gemaakt.

Ik vind het superbelangrijk dat partijen zoals wij bestaan om die transitie mogelijk te maken. En die is, in mijn ogen, absoluut noodzakelijk. Daar kunnen wij echt stappen in zetten. Het is bovendien een thema dat ook op Europees niveau voortdurend wordt benadrukt, Draghi heeft het meerdere keren aangehaald: als je kijkt naar innovatie en energietransitie, dan zijn wij als sector gewoon noodzakelijk.

Jeroen ter Huurne: Vanuit Collin pakken wij eigenlijk de volle breedte van het Nederlandse MKB, van klein tot groot, over alle sectoren. Maar natuurlijk vinden we het ook mooi als er een maatschappelijk of duurzaamheidsaspect aan een project zit. Dan benadrukken we dat ook extra.

We financieren echter álle sectoren. En daar ligt juist ook een kans voor ondernemers. We zien namelijk dat banken steeds vaker sectorbeleid voeren, dat ze voor bepaalde sectoren dichtgaan. Dan hoor je opeens vanuit een hoofdkantoor in Amsterdam: “We doen tijdelijk geen vastgoed meer,” of “Automotive financieren we niet meer.” En dan zien wij direct de telefoon roodgloeiend staan van ondernemers uit precies die sectoren.

Johan: Ja, dat gebeurt inderdaad. Wij zijn in 2017 begonnen en hebben toen meteen gezegd: wij richten ons primair op MKB-bedrijven. Maar als er verenigingen of stichtingen zijn met een ANBI-status, dan bieden wij hen dezelfde dienstverlening aan, tegen kostprijs. Dat betekent andere bedragen en lagere rentepercentages, omdat bij dat soort instellingen vaak enorme loyaliteit bestaat.

Een mooi voorbeeld: we hebben recent nog een school voor speciaal onderwijs gefinancierd. Daar zie je dat ouders van leerlingen meteen meedoen om die financiering rond te krijgen. Dat laat die maatschappelijke rol zien die we ook vervullen, juist op plekken waar bankaire financiering eigenlijk niet meer beschikbaar is.

Jeroen ter Huurne: Dat is wel leuk, misschien mag ik daar nog een voorbeeld van geven. We doen alle sectoren, en het is natuurlijk gewoon business, maar soms komen er projecten voorbij die echt bijzonder zijn. We zijn nu bezig met de voorbereiding om een musical te financieren, Only Planets, die gaat over hoe wij als mensheid met de aarde omgaan. Tim van Hattem, verbonden aan de klimaatwetenschappen van de Universiteit van Wageningen, is daarbij betrokken. Natuurlijk is het mooi om een grote vastgoedfinanciering van vijf miljoen in een paar uur rond te krijgen, maar bij zo’n project als deze musical, dat is iets speciaals. Dan gaan onze ogen glimmen.

Johan: Ja, mooi. Ik ben zelf bezig met een museum, normaal gesproken natuurlijk niet rendabel te krijgen, maar ook daar kijken we wat er mogelijk is. En ik geloof echt dat dat gaat lukken.

Jeroen Broekema: Tot slot, ik ga richting een afronding. Ik wil nog even een kort rondje langs jullie alle drie. Eén tip voor de MKB-kant, en één tip voor de investeerderskant. Dit hebben we niet voorbereid, we hebben bijna niks voorbereid trouwens, ook al denken luisteraars dat soms. Maar hebben jullie een tip waarvan je zegt: die wil ik meegeven?

Jeroen ter Huurne: Zeker. Het wordt er eentje die ik al heb genoemd, maar ik vind hem zó belangrijk dat ik hem herhaal. Voor de investeerder: spreiden, spreiden, spreiden. En voor de geldlener: oriënteer je, ga het gesprek aan en laat je verrassen.

Jeroen Broekema: Mooi, to the point, dank je.

Ellen: Voor de ondernemer: verruim je blik. Kijk verder dan de standaard financiers en zie vooral de toegevoegde waarde van alternatieve financiering. En voor investeerders, misschien een iets ander punt dan wat al is genoemd, wij financieren impactbedrijven die niet alleen rendement opleveren, maar ook maatschappelijke waarde creëren. Dat is belangrijk: het is én business, én impact.

Johan: Ja, als laatste wordt het steeds moeilijker om nog iets origineels te bedenken natuurlijk. Maar voor de investeerder zeg ik gewoon: doe het eens. De drempel ligt niet hoog. Bij veel platformen kun je met kleine bedragen meedoen.

Jeroen Broekema: Ja, letterlijk 25 of 100 euro toch?

Johan: Nee, nog lager zelfs. Bij Collin kan dat al vanaf 100 euro, bij ons ligt de grens op 500 euro. En eerlijk gezegd: als je dat niet kunt missen, moet je het ook niet doen. Maar probeer het gewoon eens en kijk wat er gebeurt.

Voor de lenende partijen zou ik zeggen: vergelijk geen rentes van de bank met die van de non-bankaire sector. De bank vroeg vroeger voor dit soort kredieten ook zulke percentages. Bovendien: bij crowdfinance zit een enorme marketingcomponent, die waarde is vele malen groter dan het renteverschil.

Jeroen Broekema: Ik heb een heel mooi beeld gekregen van de crowdfinance-sector. En zoals luisteraars weten, kan ik het nooit laten om nog één laatste vraag te stellen: is er nog iets waarvan je zegt, “dat had ik echt nog willen zeggen in deze podcast”? Dit is het moment.

Johan: Jij had gezegd: veertig minuten. Dus als je dat nu vraagt, dan ga ik nog anderhalf uur verder. Laten we dat maar niet doen. Nee, ik vond het een heel leuk gesprek, en er valt nog zoveel te leren in deze wereld. Dat zou ik iedereen aanraden.

Jeroen ter Huurne: Ik vind het mooi dat we als branchevereniging nu gezamenlijk naar buiten treden om de sector verder te laten groeien. Daar wordt uiteindelijk heel MKB-Nederland én de investeerder beter van. En het is leuk om dat samen met collega’s te kunnen doen.

Ellen: Ja, dat deel ik helemaal. En als laatste toevoeging zou ik willen zeggen: wees nieuwsgierig, zowel als ondernemer als als investeerder. Er is zóveel meer mogelijk dan je denkt.

Jeroen Broekema: Mooi, mooie laatste woorden. Ellen Hensbergen van Invesdor, Jeroen ter Huurne van Collin Crowdfund en Johan van Buuren van Waarde voor je Geld, heel veel dank. Ik zal in de show notes linken naar de Week van de Crowdfinance. En luisteraars, heel veel dank voor het luisteren.

Laatste wat ik wil zeggen: ik kijk zo na de opname mijn gasten nog even aan, want ik heb een klein cadeautje voor ze, als dank dat ze vandaag hiernaartoe zijn gekomen. Dank jullie wel allemaal.

Voice-over: Dit was Leaders in Finance. We hopen dat je deze aflevering met veel plezier hebt beluisterd. We stellen je feedback erg op prijs: wat houdt je bezig en over wie wil je meer horen? Laat het ons weten via een review op onze socialmediakanalen of gewoon direct per e-mail.

We kunnen het enorm waarderen als je dat doet. Tot slot danken we onze partners voor hun steun: Kayak, EY, Mogelijk Vastgoedfinancieringen, Roland Berger en Lepaya.

Benieuwd wat we nog meer doen? Volg ons of kijk op leadersinfinance.nl. Tot de volgende Leaders in Finance, en bedankt voor het luisteren.

We’d love to keep you informed on the next iterations of this event. Please enter your details below, and we’ll keep you posted!